Het web lijkt soms een grote commerciële organisatie, als je kijkt waar alle aandacht naar uit gaat. Daarom heb ik een categorie “Online Leven” – om die dingen te belichten, die weinig met zaken doen te maken heeft, maar alles met het andere leven online. Sinds 1998 wordt mijn dagelijkse zoektocht naar kennis en informatie begeleid door Google doodles, tekeningetjes, illustraties en….een PacMan spelletje. Iedere dag weer. Om iets speciaals van die dag te belichten – een verjaardag, een begin, een einde of gewoon: een jubileum. Iedereen heeft wel zijn eigen favorieten, ik zal hier een paar bijzonder bekende laten zien en een paar persoonlijke favorieten: ( http://www.google.com/logos/) De doodles begonnen mij…
-
-
iButterfly
Ik blijf een sucker voor augmented reality. Deze video is een voorbeeld van een prachtige combinatie van eenvoudig leuke beleving (wie houdt er niet van vlinders?), actie (vang ze met je mobiel), samen genieten (elkaar laten zien, ruilen) en location based (vlinders zijn anders van kleur en vorm, afhankelijk van de locatie) en sales (vlinders geven recht op bonussen/kortingen). Een prachtig voorbeeld. Wat kan het betekenen voor andere branches dan de fantasy/entertainment/game-branche ?
-
Volg Alleen Echte Vrienden
Op een goede zondagmorgen begin September was ik er klaar mee. Met mijn Twittergedrag. Altijd gevaarlijk: je herinneren hoe heerlijk de zomer was, hoe leuk het is om te praten met je vrouw en kinderen. Om brieven te schrijven. En om je voor te nemen om weer echt contact te hebben met je vrienden. Zo’n bui. En dan moet je oppassen, natuurlijk. En dus begon ik mensen te “ontvrienden” op Twitter. Daarvoor had een aantal Twitter-vrienden wakker had gemaakt, door mijn actie toe te lichten: Ik heb de zomer gebruikt om mijn mediagedrag te evalueren. Twitter werkt voor mij niet meer in zijn huidige vorm. Ik volgde erg leuke en…
-
Journalistiek in tijden van datavisualisatie
We worden dus overstelpt met data. Big Data. En na het verzamelen van data komt “curation” – het filteren en uitkiezen. En dan komt het lastigste: probeer al die datapuntjes maar eens om te zetten in een duidelijk verhaal. Wat zelfs een kind met een korte attentiespanne begrijpt. Daarom is datavisualisatie niet alleen visueel prachtig, maar ook steeds meer geschikt om een boodschap duidelijk te maken. Bijgaand vind je een documentaire van 54 minuten over de mensen die uit grijze massa’s data fascinerende boodschappen weten te maken. Journalism in the Age of Data from geoff mcghee on Vimeo.