Een korte post over een interessant fenomeen: Een tijd geleden vroeg ik voor een klant offertes aan bij een aantal Search Engine Marketing-bedrijven (SEM). De vraag van mijn klant : we gaan voor een pure leadcampagne, om te beginnen met een campagne van 7 maanden. Budget is maximaal € 3.000 per maand. Branding/Merk is in geen doel. Startcriteria voor SEM Vanuit ervaring kwamen er eerst een paar criteria op de proppen : de uitgenodigde bureaus moesten aan een aantal criteria voldoen : Ervaring met de bedrijfstak Aantoonbare resultaten met leads (logisch) Goede reputatie (geen illegale trucjes toepassen) Realistische doelen geven voor de campagne Goede service en aandacht geven aan de…
-
-
Hoe reclame campagnes echt werken
Er is weinig zo ongrijpbaar voor een marketing manager als een nieuwe reclame campagne. En het jammere is: het begint altijd zo leuk. De droom van elke marketeer Want laten we eerlijk zijn: voor veel marketeers is het een droom om ooit nog eens een Echt Grote Campagne op te zetten. Als de algemeen directeur heeft toegestemd dat dit mag, ontstaat er ineens een lawine aan enthousiasme in de marketing afdeling: eindelijk een directeur met visie en oog voor de langere termijn van het merk ! Voor iedereen het goed en wel realiseert, is de eerste afspraak bij het reclamebureau al ingeboekt en wordt daar over koetjes en kalfjes gesproken.…
-
Remix – laat Ideeën vrij zijn
Remix heet het nieuwe boek van Lawrence Lessig. Hij is de bedenker van het Creative Commons-idee. Lessig is professor Rechten en weet vreselijk veel van intellectual capital. Denk: patenten, copyright en dergelijke. Regelmatig geeft hij aan dat de historische reden om copyright te verlenen aan een auteur totaal anders was dan we nu zien: het was het doel om tijdelijk de makers vruchten te laten plukken van hun werk, voor het werk weer terugviel in het publieke gebied. Doel was dus : innovatie belonen. Nu zien we met bedrijven zoals Disney, dat copyrights worden verlengd tot het einde der tijden. Gevolg : fijn veel geld voor de houder van de…
-
Internet marketeers : vreemde vogels
Internet marketeers zijn een vreemd stel bij elkaar. Dat kan voor henzelf boeiend zijn, maar voor toekomstige werkgevers is het erg lastig zijn om een goede keuze te maken uit mensen van zo divers pluimage. Dat is niet zo heel vreemd : de relatieve jonge leeftijd van het vak internet marketing is de belangrijkste oorzaak. Want het bestaat nog maar net. Eigenlijk zie dat pas vanaf 2003, 2004 internet marketing een beetje algemeen geaccepteerd wordt in Nederland. Sinds 2007 bestaan er een paar goede opleidingen voor internet marketeers. Internet marketeers zijn niet standaard Dat betekent maar een ding: een internet marketeer kan nog niet uniform, standaard zijn. Het zijn mensen…