Ik weet het, ik weet het : dit is niet zo hoogdravend nieuws of inzicht. En waarschijnlijk heeft iedereen het allang gezien, behalve ik. Maar het effect is wel verrassend mooi en inzichtgevend: Google Maps geeft je de mogelijkheid om naast Satelliet, Kaart en Terrein-view, ook foto’s te laten zien en artikelen in Wikipedia. Deze optie staat aan de linkerzijde van het navigatieblokje rechtsbovenaan. Je moet de opties “foto’s” en “Wikipedia” wel aanvinken:automatisch krijg je het niet te zien. Ik weet trouwens niet of deze optie ook al te zien is, als je in je Google-profiel hebt aangegeven dat je Nederlands als taal wilt gebruiken. Mijn ervaring is dat dan…
-
-
Verandering adverteren in media: 2006-2010
Het onderstaande staatje komt uit www.emarketer.com, voor mij een redelijk betrouwbare bron, zeker als het over online gaat. Het geeft aan, wat de verwachting is voor de komende 2 jaar voor de aandelen van verschillende media in de advertentie pot. Kort gezegd: weg van print en de oude massa media, meer richting media die dichter bij de consument zelf zijn (bijv: out of home/place based) en nieuwe plaatsen om te adverteren (mobile, video game, satelliet radio) Het mooie is, is dat dit behoorlijk correspondeert met een onderzoek van de EIAA (Europese Advertising Club), die in oktober een presentatie over de ontwikkeling in media gebruik in November 2008 online zette. Een…
-
Webtrends in recessie tijden (Morgan Stanley)
Morgan Stanley brengt tegenwoordig met de regelmaat van de klok interessante rapporten uit over de stand van het internet. Zoals een bankier betaamt: flink onderbouwd met cijfers, onderzoeken en achtergrond materiaal. Deze presentatie vind ik interessant om met jullie te delen, omdat het net als mijn vorige blogspost, ingaat op de verwachting hoe internet gaat ontwikkelen met een recessie. Grappig om te zien wat hun aanvliegroute is: net als trendanalisten doen voor aandelenkoersen, worden hier verschillende trends tegen de meetlat gehouden. Een paar opvallende dingen: als aandelenkoersen een goede voorspeller zijn van groei (en dat zijn ze meestal), dan gaan we flink onderuit de komende 3 jaar; ja, internet advertenties…
-
Recessie en Marketing: keuzes
Er komt een recessie aan, zoveel is duidelijk. En dus onstaan er nieuwe, andere patronen in bedrijven dan we de afgelopen jaren gewend zijn. Hieronder vind je een aantal mogelijkheden, mede gebaseerd op onderzoeken. Deze onderzoeken zijn gedaan door MarketingSherpa, een Amerikaans online verzamel- en research service voor marketeers. Ik ben van mening dat veel ontwikkelingen die in de US gebeuren, ook naar Nederland zullen komen. Zeker als deze te maken hebben met duidelijke economische veranderingen. Helaas kan ik de grafieken niet laten zien: ze zijn alleen zichtbaar voor leden van Sherpa. De onderstaande onderzoeken zijn gebaseerd op interviews met ongeveer 400 mensen. Dat is niet significant, maar ik vind…