Ik hou zo van het internet: het blijft zo heerlijk verrassen. Afgelopen weekend ontving ik de Adformatie, het lijfblad van de communicatie-branche.Vroeger vond ik het nog wel aardig, maar tegenwoordig vindt men het bon ton om internet-innovatie af te kraken. Joost Steins Bisschop heeft gelukkig over de Communicatie-brede veroordeling van Twitter een mooi stuk geschreven. Nu werd iets te cynisch de volgende innovatie onder de loep genomen : Er was nog geen goed businessmodel bedacht voor online video. Misschien was dit niet de bedoeling van de auteur. Maar ik zag iets te snel allemaal old media-types voor mij, die juichend terugsprongen naar hun TV-camera’s, onder luid geroep:”We’re saved, we’re saved…
-
-
Open, open, open moet het zijn
Herinner je de tijd nog dat je voor alle informatie moest betalen ?Bij de bibliotheek, de universiteit, de krant, cds, videos. Zelfs voor fotocopien moest je betalen. De mogelijkheid om interessante info te vinden, laat staan te verspreiden was minimaal. Op de computer was het niet veel beter : toen Windows nog niet overheersend was, was samenwerken met een Macintosh of andere systemen hopeloos – pas als je je tekst terugbracht op ASCII-niveau, dan viel er wel te converteren.Ik kan mij nog herinneren dat er een bureau was in 1993, dat met gemak 14 gulden kon vragen om een Wordperfect-document te converteren naar Word. Email kon in de laten jaren…
-
Impact van Online op je Merk en Ervaring
Internet werkt online conversie/verkoop, dat is al een paar keer aangetoond. Wat opvallend genoeg een vraag voor veel mensen blijft is : wat is de impact van internet op je merk ? Respectievelijk : hoe ontvankelijk zijn mensen voor informatie over je merk ? Wat is hun beleving daarbij ? Maar nu zijn er twee interessante onderzoeken gepubliceerd : een van de IAEE en een van Microsoft. IAEE : Internet heeft impact op keuze voor merk en productHet blijkt hoe meer jaren je online zit, hoe langer je gewend bent hoe internet werkt, des te meer de informatie van het internet impact op je heeft.Wat de impact van online informatie…
-
SelfService wordt bijna tastbaar
Selfservice is aan het evolueren : Allereerst is daar de anonieme, koude login. Beter bekend als “Mijn …..”. (vul in: Amazon.com, mijn bol.com, etc). Je logt in, je wijzigt wat gegevens, bestelt iets en je logt weer uit. Een aardige service, een tool.Er zijn veel tools die je willen helpen op een site: FAQ’s, zoekmachine’s – al dan niet intelligent, chats, call-me-now of call-me-back, etcetera. Namaak-helpersDe laatste tijd komen er andere vormen van geautomatiseerde service bij: dit zijn tools, die doen alsof ze een persoon zijn, die reageert op vragen en opmerkingen. Populair zijn de chatbots, bijvoorbeeld Finnu van www.detelefoongids.nl . Het Nederlandse bedrijf Ecreation.nl meerdere chatbots gebouwd voor TV-series,…