Vanavond heb ik de hele avond gefascineerd gegrasduind in het internet. De directe aanleiding was een melding op Nujij, waar gesproken werd over een SuperStorm die Nederland gaat platleggen. Eerst was er een onbekende Engelse meteoroloog, Piers Corbyn, die dit voorspelde, maar nu was er een Fin en vond het AD dit ook het vermelden waard: “Nederland zal tussen 23 en 27 november aanstaande met 90 procent zekerheid worden getroffen door een verwoestende megastorm.” Het KNMI vond het een paniekverhaal. Het onderzoekDit prikkelde mijn fantasie: dit moest simpel uit te vissen zijn – maar het werd een bijna spannend te noemen onderzoek van een paar uur op het internet. Eerst…
-
-
Is taal binnenkort geen barrière meer ?
Ik ben al tijden gefascineerd door vertaalsites en stemherkenning. Taal is al miljoenen jaren de favoriete interface van mensen, waardoor een automatische hulp hierbij erg interessant is. De standaard hierin was voor mij tot nu toe Babelfish. Genoemd naar een vertaal-visje uit de Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, is het nu de meest populaire dienst van de ooit-zo-populaire Altavista-zoekmachine. Maar vandaag heb ik een behoorlijke concurrent ontdekt, met een weinig opvallende naam: Google. Ik vond mijn site in de Google-resultaten, met een woordje “translate” erbij. Dat was boeiend, natuurlijk. En ik ging aan de gang. Hieronder vind je het resultaat, wat zowel indruk- als lachwekkend is. Maar als je ziet…
-
Hoe weet je of je in een bubble zit ?
Er is nog steeds sprake van een tweede internet bubble. Dat is ook niet zo moeilijk, als je ziet dat er een slordige miljard wordt neergelegd voor YouTube en dat een site als Facebook een waardering krijgt van 15 miljard. Maar dit zijn de zeer zichtbare uitzonderingen: Bubble2 valt niet zo op in vergelijking met de eerste bubble : toen gingen internet bedrijven met de regelmaat van de klok naar de beurs, werden mensen rijk en was betaling in aandelenopties een zeer gewilde vorm van salaris. Ook lijken internet-bedrijven nu veel meer op “normale” bedrijven dan in Bubble1, onder andere omdat het maken van winst nu als iets normaals gezien…
-
Don’t Only Feed the Machine
Iedere keer dat je op een zoekresultaat van Google klikt, dan vertel je op die manier dat dit een goed resultaat was. De kans dat dit resultaat stijgt in de ranking verhoogt daarmee. Elke link die je aanbrengt naar een andere site, heeft invloed op de manier waarop “het internet” die site beoordeelt. Elke voorkeur die je uitspreekt door je klikgedrag op een site, helpt de eigenaar om de site te optimaliseren. Elke “Digg” die je geeft, elke vriend die je op je Linked-in account toevoegt.En dat elke dag weer, tientallen keren per dag, door miljoenen mensen. We voeden de machine, die internet heet. Veel, vaak en met veel plezier.…