Interim Marketing Manager

Beschrijving van de interim markt

“Hoe is het om interim manager te zijn?”, “waarom maak je gebruik van intermediairs?”, “waar zijn bedrijven naar op zoek?”..

Goede vragen, die ik meestal voorzichtig beantwoord : als je met internet marketing bezig bent, zit je toch in een andere markt dan algemeen marketing. En een ervaren manager krijgt toch andere opdrachten aangeboden, dan een beginnende freelancer. Laat staan andere relevante elementen als: branche, ervaring e.d.. Dus stel ik mij bescheiden op: niets is dommer dan advies te geven vanuit de N=1 situatie.

Daarom is het mooi als je kraakhelder de interim markt beschreven krijgt door een organisatie, die bemiddelt in interim managers ! Keystaff is de organisatie en ze zijn aan het kijken of er franchise nemers zijn, die willen bemiddelen. In het profiel wat ze hiervoor hebben, wordt helder de marktsituatie en de verhoudingen neergezet:

Markt Situatie

groeit, toename merkbaar zowel aan de vraag als de aanbod kant en in het bijzonder in Keystaff niche segment van 
a. operationele specialisten 
b. ervaren en met de leeftijd van 45-65 jaar
c. in technische project en productie ondernemingen

Opdrachtgevers

er is de behoefte – maar zij willen: 
a. keus, meerdere kandidaten
b. operationele ervaren specialisten 
(verschuivende vraag; geen verander management, coaching en/of training. Ook zoeken opdrachtgevers steeds minder de managers en steeds meer professionals die concreet het werk (gaan) doen)

Zzp ers

ontbreekt het aan commerciële slagkracht door gebrek aan: 
a. commerciële affiniteit/vaardigheden en interesse 
b. tijd in combinatie tot het werken in opdracht 
c. contacten en netwerken, dus leads 
d. kunnen geen keuze opties bieden in meerdere kandidaten 
e. minimale kans in behoefte en aansluiting functieprofiel (match)
f.  zelfkennis, marktinzicht en acceptatie, waarbij zij zullen per definitie een niveau lager moeten werken als hun ervaring

Bemiddelaars

zijn er nog nauwelijks aanwezig
a. midden en senioren segment ligt open, weinig tot geen herkenbare, specifieke sector spelers
b. nu is het moment om te investeren 
c. ook nu is er nog steeds de beperkte specifieke vraag 
(terwijl het hogere segment gesloten en plaatsingen blijvend incidenteel zijn)

Redenen om een blije interimmer te zijn

Je begrijpt dat ik als a. operationele specialist b. ervaren en met de leeftijd van 45-65 jaar; met weinig b. tijd in combinatie tot het werken in opdracht en  redelijk wat c. contacten en netwerken, dus leads; die inderdaad d. kunnen geen keuze opties bieden in meerdere kandidaten en redelijke f.  zelfkennis, marktinzicht en acceptatie, waarbij zij zullen per definitie een niveau lager moeten werken als hun ervaring, dit een fijne beschrijving van mijn markt en toekomstige marktkansen vindt.

Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat er nu nog geen bemiddelaars zijn, (check het interim marketing overzicht) maar ik probeer dan ook geen franchise idee te verkopen. Het Nederlands van dit profiel had uiteraard wat beter gekund, maar dat is iets voor de marketing afdeling van Keystaff.

Uiteraard is dit profiel een schets voor het Keystaff-deel van de interim-markt. Een niche, zoals ze hem zelf noemen. Maar ik denk dat ik dit lijstje vaker ga sturen naar geïnteresseerden: er blijft genoeg van overeind om een beeld te geven van de markt en zijn spelers.