Een korte verzameling van meestgestelde vragen over het interim marketing manager bestaan van (toekomstige) interim managers en freelancers.
Wat is een goed tarief voor een interimmer ?
Sterk afhankelijk van inhoud opdracht, lengte opdracht – in het kort: opbrengst versus risico wat je loopt. Daarnaast nog veel andere aspecten als: lengte reistijd, branche, soort bedrijf, wel/niet aardige collega’s e.d.. Maar ! Voor Interim werk ga ik uit van 120 euro per uur gemiddeld. Mind you: dit was 2 jaar geleden 130 euro. Verder : consulting/kleinere klussen worden daarmee 120 euro per uur tot 140 euro, sterk afhankelijk van de soort vraag.
Hoeveel moet ik vragen voor Trainingen/presentaties?
Vraag nooit minder dan 750 euro per dagdeel. Als je je verhaal enigszins voorbereidt, betekent het dat je veel meer dagen van tevoren in de training/presentatie steekt. Betekent dit dat trainingen/presentaties eigenlijk extreem goedkoop zijn voor klanten ? Antwoord: ja. Maar voor de ZZP-er is het voordeel: promotie; kennismaking met potentiële opdrachtgevers, trainen van je presentatieskills en : je komt nog eens onder de mensen.
Mijn eigen gevoel is dat trainingen en presentaties voor een kwaliteits professional niet de moeite waard zijn voor het geld dat je ervoor krijgt. Wees niet verbaasd als je dagen hebt gewerkt op een presentatie en dat je dank bestaat uit een flesje wijn. Van mindere kwaliteit. Zelfs de grootste bedrijven in Nederland vinden het normaal dat een freelancer iets gratis voor ze doet. Ze hebben de (vaak verkeerde) indruk dat ze hiermee de interim manager/freelancer een gunst doen: “want dat is weer mooie reclame voor je”. Check streng van tevoren of dit inderdaad zo is. Wees niet bang om een redelijk bedrag te vragen. De reactie hierop geeft meestal aan hoe serieus geïnteresseerd men is en welk publiek zal luisteren.
Staan tarieven onder druk ?
Ja. Zie bovenstaand antwoord. Er niet op ingaan betekent : geen opdracht. Zelfs de grootste bedrijven van Nederland hebben doodleuk naar vaste leveranciers gezegd: 20% eraf, of anders geen opdrachten meer.
Is het nu een goede tijd om interim marketing manager te worden?
In het algemeen : Nee, nog niet. Gemiddeld genomen wordt er op dit moment door freelancers ernstig geleden – en daar zit geen gram humor in. Maar er is niet 1 markt. Dus sommige delen van de freelance-markt boomen alweer en sommige delen helemaal nog niet. Hangt dus sterk af wie je bent/wat je kent.
Moet ik mijn oude werk opgeven en blind de markt instormen ?
Nee. Stomste wat je kan doen. Geloof a.u.b. niet in de Amerikaanse verhalen dat je dit de enige manier is. De meeste ondernemers beginnen gewoon voorzichtig en rustig. Pas als blijkt dat er (constante) vraag naar je aanbod is, kan je hier aan gaan denken.
Ik heb ooit het advies gekregen om 1 dag in de week voor mijn eigen bedrijf te gaan werken, naast mijn fulltime baan. Vandaar: One Day Company. Advies was: merk je dat er meer constante vraag is: doe het dan 2 dagen in de week, daarna 3, etc, etc. The rest is history.
Freelancers die slim zijn, maken een deal met hun (oude) werkgever: ik blijf 4 dagen voor je werken i.p.v. 5. Of: ik ga weg bij je zonder vergoeding te vragen, maar we maken een deal dat je mij tenminste nog 1 jaar regelmatig opdrachten geeft. Ik kom regelmatig freelancers tegen, wiens oude werkgever na jaren nog steeds een van de grootste/beste klanten is.
BV of eenmanszaak ?
Hangt er vanaf. Meestal als je net begint en geen bijzondere belangen hebt, zijn er een aantal subsidies die gewoon ondernemerschap interessant maken.
Moet ik mij inschrijven bij de KvK ?
Ja, natuurlijk. En ook een VAR/DBA krijgen. Ben je van een hoop gezeur af. Veel opdrachtgevers/intermediairs voor freelancers nodigen je niet eens uit als je geen VAR/DBA hebt.
Moet ik mij inschrijven bij bureaus ?
Ja. Dit is een overzicht van sites en intermediairs voor interim marketing. Hiermee heb je de “passieve” search gecovered en dan heb je dat alvast. Bedenk overigens dat voor meer gespecialiseerd/ weinig bekend werk (zoals interim internet marketing manager) er zeer weinig opdrachtgevers bereid zijn om direct contact te maken. Ze weten vaak niet eens waar ze zouden moeten zoeken, het kost tijd (die ze niet hebben) en ze hebben geen idee hoe ze kwaliteit kunnen ontdekken. Voor sommige interim marketing manager zijn interim bureaus daarmee essentiële partners.
Hoeveel percentage zet een bureau op mijn tarief ?
Gemiddeld genomen : 20 tot 30%. Daarvoor doen ze sterk variërend werk: sommigen leveren kwaliteitsprestaties, anderen doen de match tussen jou en je opdrachtgever en zijn daarna passief.
Hoe groot is de kans dat ik een opdracht krijg via een van de vele freelance/interim sites?
Ik ben bij veel sites ingeschreven. Maar de kans op een opdracht schat ik nog laag in: die sites zijn vooral voor standaard/laag risico werk. Daarmee is het risico van een opdrachtgever relatief laag. Voorbeeld: een DTP-er voor 50 euro per uur: als deze niet bevalt, stuur je hem/haar gewoon weg. Een interim manager inhuren voor 4 maanden voor 120 euro per uur : da’s andere koek.
Waar komen je leads tot nu toe vandaan ?
Dit verschilt of het interim werk is of kleinere opdrachten. Voor interim opdrachten (mijn voornaamste activiteit) komen ze hier vandaan : 1. Mijn eigen netwerk/intermediair 2. Mijn eigen netwerk/direct 3. Twitter/intermediair 4. Reageren op een site/intermediairs 5. intermediair 6. Twitter/intermediair (Toelichting: mijn eigen netwerk wees mij op een opdracht bij een intermediair, wordt : netwerk/intermediair)
Heb je nog meer vragen? Mail het mij of reageer op deze post.