Interim Marketing Manager

Marketing – om te verleiden, vermijden en: te bevrijden?

mc donalds coolsingel
Ik kan mij nog zo goed herinneren hoe blij ik was dat een van de eerste McDonalds in nederland kwam. Op de Coolsingel in Rotterdam.

Het was het ideale kinderparadijs en: het kwam uit de USA! – wat de hemel op aarde was voor mij, tienjarige.

Nu, bijna 30 jaar later zijn mijn associaties anders: over het eten wat er geserveerd wordt, is al veel gezegd. De mensen die er in de rij staan en die niet zo blij kijken. De verrassende constatering dat sommigen nu net zoveel fastfood eten als Amerikanen ooit.

Marketing – om te verleiden…

Wat doe je als bedrijf, als je merkt dat je product fantastisch gevonden wordt door de hele wereld? Je bent blij, je groeit, je hebt succes, je geniet.

Maar langzaam verandert er iets: mensen blijken verslaafd te worden aan je eten. Hoe meer je je best deed om zoet zoeter te maken en vlees minder vleesachtig, zodat mensen het nog lekkerder vonden (dat was wat Marketing ons toch had geleerd?!?), des te meer bleek het verslavend te zijn.

En zoals vaker bij verslaving: dit trekt een groep mensen aan, die minder geestkracht hebben. En die dikker worden en ongezonder.

Marketing – om te vermijden?

Je eten was ooit bedoeld als een toetje, als entertainment – niet als echte maaltijdvervanger. Dus als een malloot iedere dag komt eten bij je en de meest grote toetjes bestelt, dan mag het toch geen verrassing zijn dat hij niet helemaal lekker wordt? Toch wordt SuperSize Me een hitje in sommige contreien.

mc donalds vermijdenJe ingrediënten zuigen ook steeds meer kritiek aan. Je verweert jezelf door te zeggen dat je alleen maar geeft wat mensen zelf willen. En dat je er niets aan kunt doen als mensen aan je producten verslaafd raken. En dat elitaire mensen met hun biologisch eten andere mensen niet moeten vertellen wat ze wel en niet mogen eten.

En dan gaan ze langzamerhand je eten vergelijken met sigaretten en roken…

Marketing – om te bevrijden

Marketeers worden opgeleid met McDonalds als voorbeeld hoe je alles, echt alles in het werk stelt om de klant een goed product en service te bieden. Het uitgangspunt is daarmee briljant en een lichtend voorbeeld.

Maar om mensen af te houden van je product is lastiger, zonder neerbuigend te zijn naar je klanten. Dat leert Marketing niet: hoe je klanten kan beschermen tegen zichzelf en jouw product.

Een moelijke situatie. Maar ik denk dat op de lange termijn McDonalds eraan zal moeten om zijn klanten uit zijn eigen verleiding te bevrijden – om ergere schade te voorkomen.

Gisteravond laat reed ik in het donker naar huis en had trek. In de verte doemde de geel-gouden letter “M” op. Even roerde mijn onderbewustzijn zich: “weet je nog hoe lekker het was, toen je 10 was?”.

Maar mijn neocortex corrigeerde, een beetje triest.

Hij wist teveel om nog verleid te worden.