De afgelopen 5 jaar heb ik in verschillende delen van Nederland gewerkt: Apeldoorn, Utrecht, Heerhugowaard, Eindhoven, Amsterdam, Kaatsheuvel en Arnhem. Vaak was het in deze functies nodig om online marketeers aan te trekken. Daarbij viel mij een aantal zaken op: Het was lastig om online marketeers te werven, zeker als het om medior/senior mensen gaat.
Waarom zijn senior online marketeers lastig te werven
Vijf jaar geleden vond ik de verklaring hiervoor redelijk eenvoudig: het enthousiasme voor internet was vooral ontstaan in/om Amsterdam. Verder werkt 50% van Nederland in de Randstad en is online marketing interessant voor dienstverlenende bedrijven – waar er ook flink veel van in de Randstad zitten. Logisch dus, dat de meer ervaren online marketeers in deze omgeving zaten.
Maar in de tussentijd zou er al veel veranderd kunnen zijn – internet is enorm gegroeid en de behoefte voor online marketeers is navenant gegroeid. Steden als Groningen, Arnhem, Den Bosch en Tilburg zie je regelmatig terugkeren als er over interessante online ontwikkelingen leest. Desondanks blijft buiten de Randstad een schaarste merkbaar.
Verander de houding bij bedrijven: online marketeers zijn echt anders
Een deel van de oplossing ligt volgens mij in een andere houding van wervende bedrijven: online marketeers worden nu nog gezien als “normale” marketeers, met een specialiteit.
Formeel gezien logisch, maar feitelijk gezien een wereld van verschil. Al was het maar omdat de traditionele marketeers maar moeilijk de overstap maken naar online.
Verder is de vraag en aanbod totaal verschillend: online marketeers zijn nog steeds schaars. En als ze er zijn dan, hebben ze niet alleen de keuze om bij een werkgever te blijven, maar ook om freelancer/ondernemer te worden. Dit merkte ik bijvoorbeeld als ik naar geïnteresseerden zocht in mijn eigen netwerk – als mensen “vrij” waren, verkozen ze toch liever freelance opdrachten dan vast te werken bij een bedrijf.
De oplossing voor wervende marketing managers ?
Laat je allereerst goed informeren wat je voor online marketeer nodig hebt: wat moet zij/hij kunnen, nu en over 3 jaar. Kijk dan hoe de markt in elkaar zit: zijn er veel online marketeers in de buurt of moeten ze van ver komen? Zijn er veel bedrijven in de omgeving, waar online marketeers zitten of heeft jouw bedrijf als enige de behoefte aan online marketing?
De antwoorden op deze vragen geven een realistischer beeld van de kans om een goede marketeer te kunnen aantrekken. Hierna kan je besluiten om een junior online marketeer op te leiden tot senior of bijvoorbeeld voor een hoger salaris direct een senior aan te trekken.
Over de verschillen tussen de Randstad en de rest van Nederland heb ik tijden gesteggeld met Bas van de Haterd , die dit als online recruitment expert anders zag. We zijn er dus een avond voor gaan zitten en Bas heeft het interview vastgelegd. Goed nieuws: we zijn het eens geworden – er zijn verschillen. 😉
Ewout Wolff Interview from Bas van de Haterd on Vimeo.