Google presenteerde vandaag haar Operating System (OS). Vergelijkbaar met Leopard X van de Mac en Windows van Microsoft – software die zorgt voor de besturing van je computer. Maar zoals we gewend zijn van Google: anders.
Waarom Google een OS uitbrengt
De reden waarom Google dit doet: de inrichting van onze computers komt uit een andere tijd, nog voor het internet. En volgens Google is dit nadelig in het internet-tijdperk: zo start je computer nog steeds traag op. En worden een hele hoop taken gedaan op je computer, terwijl je 90% van de tijd alleen maar je browser gebruikt. En sla je je gegevens op je eigen computer op, terwijl je diezelfde info ook op andere locaties wilt gebruiken.
Google heeft met Gmail, Google docs en anderen al laten zien dat het heilig gelooft in de voordelen van applicaties, die 100% draaien op het internet, zogenaamd “cloud computing”. Je mail wordt opgeslagen op het internet en je kijkt ernaar via je browser. Je download niets, maar je maakt wel zoals altijd gebruik van je email.
Google vertrouwt nu langzamerhand zo op “cloud computing” dat het het erop waagt : het introduceert een OS voor de 21ste eeuw. Een die (vrijwel) volledig draait in de wolken. En die razendsnel toegang tot het internet belooft.
Waarom dit marketeers zal boeien
In de afgelopen jaren streden alle browsers om de titel “snelste browser”. Oftewel: wie de snelste ervaring kon geven op het internet. Als Google dit kan leveren op een betrouwbare manier, dan zullen mensen gaan switchen. Particulieren een kleine ondernemers, als eersten. Microsoft, Google’s nemisis, zal grote moeite hebben om dit te volgen – omdat software en het OS haar voornaamste bron van inkomsten is. Bedrijven zullen Microsoft trouw blijven en kijken de Google-kat uit de boom.
Voor marketeers betekent dit: als particulieren je klanten zijn – besluiten wanneer je je online diensten hierop moet laten aansluiten. Voor business-to-business marketeers betekent het nog even niets, denk ik. Voor alle marketeers betekent het : er komt meer focus op snelheid van je website en van de online ervaring die je aan klanten geeft. Het gaat dus nog allemaal sneller worden, dames en heren.
Als Google OS dominant wordt, dan zullen marketeers nog meer gaan leven in en vanuit hun browser. Dat betekent dat Saas-applicaties meer afgenomen zullen worden door marketeers. En omgekeerd: dat meer en meer informatie en toepassingen van bedrijven de browser in zullen gaan. En misschien ook wel het voorbeeld gaan volgen van Google – kan je het je voorstellen dat je bedrijf de huidige online diensten als Saas-applicaties gaat aanbieden? We gaan het zien.
Tot die tijd : de introductie van Google OS – eenvoudig uitgelegd.