Het zal er al een tijdje aan te komen: Google laat in de US nu ook zeer recente berichten zien in zijn zoekresultaten. Verwacht dit over een paar maanden ook in Nederland. Het maakt de zoekgigant weer meer relevant: niemand is geinteresseerd in voetbaluitslagen van een paar maanden geleden, of de laatste geruchten over een Apple Tablet uit 2008 of…blogposts van dit blog van vorige week. 😉
Voordelen en nadelen voor marketeers
Groot voordeel: als je als marketeer iets nieuws hebt voor je klanten, dan is de kans groot dat Google op deze manier automatisch meewerkt aan je campagne. Ik kan mij goed voorstellen dat het aantal persberichten alleen hier al door vertienvoudigt. Het aantal mensen dat gaat Twitteren zal nu helemaal door het plafond schieten: wie wil de kans missen om op deze manier bij Google gevonden te worden ?
Nog een groot voordeel: als je slechte pers hebt gekregen, dan kan je met veel nieuws op deze manier het slechte nieuws wellicht wat wegschuiven. Nadeeltje: als je klanten je een slecht bedrijf vinden en dat beginnen te vertellen, dan hoef je niet meer op veel tijd te rekenen: de Tweets en blogposts schieten onmiddellijk de wijde wereld in. Ik voorzie een nieuwe industrie: de realtime marketing branche.
Dit is de bijbehorende video :