Interim Marketing Manager,  Internet Marketing Manager

Hoe kan je de markt van interim management transparanter maken?

Zoals je misschien weet, ben ik in het dagelijks leven interim marketing manager.

De wereld van interim management
Wat je misschien niet weet, is hoe deze wereld in elkaar zit. Om mijn idee uit te leggen, een korte introductie : veel interimmers krijgen opdrachten via intermediairs. Dit zijn veelal werving en selectiebureaus, maar er zijn ook bureaus die zich puur richten op interim werk.

Het lastige voor deze bureaus is, dat ze moeten werken met twee onzekerheden:

1. ze weten niet wanneer ze een opdracht krijgen (dat hebben wel meer bedrijven) en
2. ze weten niet welke interimmers wanneer beschikbaar zijn, om deze opdrachten te vervullen.

Omgekeerd heeft elke interimmer ook met twee onzekerheden te maken:
1. Wanneer loopt mijn huidige opdracht af?
2. Wanneer is er weer een volgende opdracht, bij welk bureau, bij welke opdrachtgever?

Dat maakt deze wereld wat zenuwachtig: een opdrachtgever wil liever niet wachten. Dus willen we continue van elkaar weten wat we aan het doen zijn. En dus bellen we elkaar regelmatig: “ik ben beschikbaar per 1 april”, “ik krijg nog een maand verlenging”, “ik kan wel eerder weg bij een opdracht”…en dan praat ik nog niet eens er over of iemand wel geschikt is om een opdracht te doen. (nog niet iedereen is op Twitter. Daarop wachten zou geen goed idee zijn)

Het idee voor interim management
Dus dacht ik aan het volgende, simpele systeempje: de meeste interimmers hebben een eigen site en/of een pagina bij Linkedin. Zou het niet eenvoudig zijn als ze op deze pagina aangeven wanneer ze wel/niet beschikbaar zijn en per wanneer? Maak dan een RSS-feed van je pagina/van je beschikbaarheid en stuur deze naar de verschillende bureaus.

Gevolg: iedereen weet altijd jouw status als interimmer! Veel minder gedoe.

Nog een mooier idee
De volgende mooie stap zou zijn: als interim bureaus zouden aangeven dat er (geanonimiseerd) kansen voor mij als interimmer klaar liggen en per wanneer. In de vorm van een RSS-feed. Dan weet ik precies wanneer ik wel en wanneer ik niet moet gaan bellen met welke bureaus.

Een klein en simpel idee, waardoor er weer een paar marktjes transparanter worden.
Zou mooi zijn als dit een nieuwe interim klus zou worden, nietwaar ? ;-D

5 reacties

  • Jacques

    “Zou het niet eenvoudig zijn als ze op deze pagina aangeven wanneer ze wel/niet beschikbaar zijn en per wanneer?”

    Zet jij voor iedereen zichtbaar je lege\gevulde agenda online? Dat je vanaf augustus beschikbaar bent – lees: je bent zeer naarstig op zoek?

    Misschien dat een gesloten systeem meer mensen over de streep zou trekken: de buro’s kunnen je agenda inzien (vrij\bezet), maar dan voor een specifieke periode – geen totaal-overzicht. En, je krijgt dan van de buro’s een feed met projekten.

    Dus: ga maar bouwen (iCal, gCal?) – en dan maar hopen dat al die buro’s meedoen (bereid zijn inzicht te geven in hun portefeuilles).

  • Ewout Wolff.

    Mmm…ja hoor, ik zou het geen probleem vinden om mijn half lege agenda online te zetten. Heb bijv. nu ook al in mijn Linkedin-profiel staan dat mijn huidige opdracht tot 1 april doorgaat.

    Helaas kan ik zelf niet bouwen. Ik heb intussen al wel een bouwer gesproken, voor wie dit waarschijnlijk geen probleem is om te maken.

    De bureaus zijn er nog niet helemaal aan toe. Maar het gesprek met sommigen is al begonnen. Maar in het algemeen kan je stellen dat zij gewend zijn om hun winkel geheel dicht te houden.

    Dat klinkt misschien makkelijk, maar ik zie dat dit het moeilijkste is voor erg veel bedrijven: om naar buiten te treden, om informatie naar buiten te brengen die ze eerst als gevoelig beschouwden.

    Maar je moet ergens beginnen ;-D

  • Jacques

    Ik kan het ook niet bouwen – wel funktioneel ontwerp maken etc.

    Om die buro’s over de streep te trekken, moet hun ‘anonimiteit’ gewaarborgd zijn – zodat ze niet van elkaar kunnen zien wie hun klanten zijn, aantal opdrachten etc.
    In feite hetzelfde als met de interimmers zelf – niet voor jou dus, want jij hebt er kennelijk geen bezwaar tegen – misschien moet je dan, net als bij LinkedIn de keuze hebben om je agenda open dan wel gesloten te houden.

    Maar voor de markt, als geheel, zou alles open moeten zijn – dan krijg je transparantie – misschien iets voor de NMA? 🙂

  • Ewout Wolff.

    Jacques, ik leef van transparantie: heb er dus belang bij dat “de markt” weet dat ik wel/niet beschikbaar ben en wanneer.
    De bureaus beheersten tot voor kort het bijeenkomen van vraag & aanbod, maar het internet heeft hier een stok voor gestoken. Dat betekent dat deze bureaus of gaan verdwijnen, of dat ze de kimono open moeten zetten. Met soms ontstellende gevolgen. Of met innovatie tot gevolg, waarbij de besten bovenop de ontmoeting van vraag & aanbod gaan bouwen, i.p.v. de transparantie te ondergraven.

    Wat denk jij: is de NMA de heimelijke uitvinder/sponsor van het internet? ;-D They could only wish.

  • Rogier Florijn

    Wij zijn sinds begin 2008 bezig met het transparanter maken van de interim-markt. We zijn begonnen met een intermediair vergelijkingssite, wat vervolgens is uitgegroeid to you2b.nl
    Bedoeling is een online platform voor interim-professionals neer te zetten en transparantie in de markt te brengen. In middels zijn we met 560+ interimmers. Aan geen van de diensten van you2b zijn voor de interimmers kosten verbonden. Zelfs als een interimmer via you2b een opdracht binnenhaalt… geen kosten of fees. We horen graag feedback van interimmers.. wellicht kunnen jullie een keer kijken.