Guerillamarketing heeft al tijden mijn warme belangstelling.
Het komt waarschijnlijk omdat ik opgevoed ben in een ondernemersfamilie: het idee dat reclame altijd duur en zwaar overdacht moest zijn, wilde bij mij maar geen post vatten. Volgens de Wikipedia is “Guerrillamarketing een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken.”. De macht van een leuk en goed idee, dus. Sinds een tijdje volg ik op Twitter Cor Hospes, auteur, spreker en journalist.
Guerilla marketing en internet = ideale combinatie
Voor dit blog focus ik op wat de online marketing manager boeiend & interessant vindt. Vandaar dat het tweede boek van Hospes mijn extra aandacht kreeg: hij heeft begin dit jaar “Alle 13 goed” op de markt gebracht, wat focust op de beste online marketing tools. Bedoeld voor die marketeers, die nog niet weten welke tools er bestaan, welke effect ze hebben of wat goede voorbeelden zijn van deze tools. De combinatie guerilla marketing en internet is natuurlijk fantastisch: wat is er beter om een idee via internet te verspreiden?
Dus marketeers : start met online marketing ! (video)
Dus gaan alle marketeers aan de online marketing ? Nee, nog niet. En daarom is wat prikkeling nodig voor deze laatsten der Mohikanen onder de marketing managers. Daarom heeft Hospes goed nagedacht over de combinatie van zijn twee boeken.
Dus als een echte guerillo heeft hij ter promotie van zijn boek geen standaard borrel of ander offline fuif idee gegeven, maar heeft hij een provocerende video gemaakt. Die online staat natuurlijk, want daar gaat zijn boek ook over. Hij hakt in de video stevig in op de marketeers en marketing managers, die bang zijn en blijven van online marketing. In een prachtige, onvervalste “rant” noemt hij even man en paard.
Geestig, maar daardoor niet minder waar! Laat de video dus even zien aan je marketing manager, je bange collega’s of andere marketeers, die nog niet in het online tijdperk zijn beland.
Serieus : Hospes prikkelt hier even goed je marketing hersens en -statusgevoel. Wees niet verbaasd als deze video werkt: hij heeft 9 maanden over het boek gedaan – het zou dus goed kunnen dat hij in deze video de kernelementen heeft gestopt van een succesvolle guerilla actie!