Het onderhouden van Public Relations is een hachelijke zaak geworden in het internettijdperk. Vroeger kon je alles in de pers gooien. Combineer het met grote advertenties en klaar was je.
En toen kwamen de hobbels in de weg: Nederland ging beleggen met heel simpele productjes. Aegon’s Spaarbeleg is er groot van geworden. En toen ging het mis en nu staan ze te boek als “Woekerpolissen”. Een programma als Radar heeft er bijna elke uitzending veel plezier mee. De ombudsman van de branche veegt met de eigen branche de vloer aan. En dan is er nog een online vergelijker/tussenpersoon die én alle premies haarfijn laat zien met voor- en nadelen en die daarnaast ook geen goed woord over heeft voor de eigen branche (en die link van Spaarbeleg gaat niet meer naar Spaarbeleg – dat is nu onder het Aegon-vloerkleed geschoven).
Kortom: tijd voor een goede PR-campagne?!
Aegon zette afgelopen zaterdag een paar joekels van advertenties in de bekende landelijke kranten: “Het doel van AEGON is om het niet mooier te maken dan het werkelijk is”. Verder geen toelichting.
Het begin van een revolutie? Gaat Aegon het inderdaad maken zoals de gemiddelde burger het eigenlijk wil: duidelijk wat de kosten en opbrengsten zijn, duidelijk wat de voorwaarden zijn met een heel Bekend & Betrouwbaar Merk er bovenop?
Daar lijkt de campagne met de bijhorende website www.hetdoelvanaegon.nl op te wijzen. Aegon schrijft zelf ter toelichting:
“AEGON heeft zich ten doel gesteld mensen te helpen hun (financiële) doelen te realiseren. Om dat doel te bereiken is vertrouwen nodig. Dat vertrouwen krijg je alleen als je eerlijk bent. Daarom zijn we gestart met een mentaliteitscampagne die er geen doekjes om windt. Onze campagne ‘Eerlijk over…’ gaat verder dan transparant communiceren. We willen zeggen waar het op staat. En doen wat we zeggen.”
Een moedige stap, wat we van dit bedrijf ook wel gewend zijn. Maar wat als het niet waar is? Wat als het een PR-verhaaltje is? Dan wordt misschien het wankele vertrouwen van consumenten alleen maar meer aangetast. We hopen dat er bewijs komt en dat Aegon voorbeelden laat zien waar niet alleen de financiële branche, maar ook andere branches van kunnen leren. Kortom: we worden graag getuige van een mooie start van helder praten met klanten of het einde van campagnes, waar Public Relations vroeger zo groot mee is geworden.
(dit artikel verscheen eerder op www.marketingfacts.nl)