Interim Marketing Manager,  Internet Marketing,  Internet Marketing Manager

10 redenen om alsnog te beginnen met online marketing


De meeste marketeers en ondernemers weten meer dan ze denken over online marketing. En het wordt tijd dat ze zoveel zelfvertrouwen krijgen, dat ze gaan experimenteren met online marketing.

Ik krijg regelmatig verzoeken om marketing-afdelingen bij te spijkeren. Maar mij valt op, dat veel marketeers zich te makkelijk met een kluitje in het riet laten sturen. Ik zal daarom proberen in 1 post om je veel sneller op weg te helpen met online marketing :

1. Kijk door de hype en Engelse termen heen
Als je voor de eerste keer gaat lezen over online marketing, dan lijkt het wel alof het een nieuwe wetenschap betreft – de (engelse) termen vliegen om je oren. Maar veel is oude wijn in nieuwe zakken. Website = een brochure of winkel. Blog = brochure, boek of presentatie. Email marketing = DM, maar dan via email.
Laat ik het anders zeggen : er is geen marketing-wet of -regel die ik ken, die ook niet geldt voor online. Je hebt dus al genoeg instrumenten (“tools”) in je bezit om aan de slag te gaan.

2. Wees niet bang voor ICT
De meeste marketeers blijven het liefst zo ver mogelijk van techniek vandaan. Het is saai, ingewikkeld en niet leuk.
Maar dit standpunt kan je niet meer volhouden, als je als marketeer al de hele dag achter je PC zit en veel gebruik maakt van het internet. De ontwikkeling van de internet is nu zo gevorderd dat niet-technici er met gemak gebruik van kunnen maken. Als kinderen van de lagere school er mee kunnen werken, moet het ook voor jou wel meevallen.

3. Internet marketing = direct marketing
DM houdt in : je probeert iets in het klein uit, (je verstuurt 10/100 brieven als test), je meet wat het resultaat hiervan is, je schaaft aan je brief, je verzendt weer, je meet en je zet hierna de mailing in het groot uit.
Precies hetzelfde als internet marketing.
Ook in DM probeer je te schaven aan je brief of folder, totdat je de perfecte mailing gemaakt hebt en de hoogste conversie hebt. Ook email-brieven en websites werken zo – dus : uitproberen, meten, bijschaven en verdergaan. Dus zeker DM-marketeers kunnen zo aan de slag. Andere marketeers moeten even wennen aan de DM-regels, maar daarna kunnen ook zij aan het werk.

4. Meten is weten
Zeer nauw verbonden met punt 3: internet marketing geeft je het plezier dat je bijna per seconde kan meten wat er gebeurt met je marketing idee.
Moet je bij DM wachten op de antwoorden op je mailing, bij email kan je vrijwel onmiddellijk meten of je mail aankomt, of hij wordt geopend en op welke links men klikt in de mail. Geen betere en spannender vorm van feedback.
Schrijf je daarom in bij Google Analytics of een ander gratis statistiek programma en kijk wat je allemaal kunt meten op je website.

Hierdoor krijg je snel de smaak te pakken wat wel/niet werkt en hoe je hier verbetering in kan brengen.

5. Er is veel kennis online te vinden
Er zijn erg veel blogs over online marketing : neem Marketingfacts en de Marcom Top 100. Het zijn allemaal plekken waar online marketeers hun kennis en ervaring ten toon spreiden, gratis en voor niets.
Dan blijkt : de gratis aanwezige kennis is erg groot. Zo groot, dat je waarschijnlijk na een goede twee weken lezen, je eigen consultancy kan starten. En dan heb ik het nog alleen maar over de Nederlandse sites/blogs. Gebrek aan kennis is dus geen barrière meer om te beginnen.

6. De ontwikkelingen gaan snel, maar je bent nog niet te laat

Ja, het is waar : de ontwikkelingen gaan erg snel : in 1998 begon Google pas. Het woord “Blog” bestaat ongeveer 7 jaar, “Twitter” is pas 1 jaar.
Maar dit hoeft je geen zenuwen te geven. Schuif die enorme hoeveelheid informatie die het internet nu biedt van je weg en bedenk : wat betekent het werkelijk voor mijn bedrijf ?
En zo snel gaat het ook niet – weet daarom wat er speelt, maar denk niet dat het je business binnen 1 jaar bedreigt – de uitgeverijen en platenmaatschappijen bestaan ook nog. Je hebt dus nog tijd om te beginnen.

7. Laat je niet tegenhouden door niet-ideale systemen

Ja, het is waar : het zal je soms moeite kosten om verandering te realiseren in je bedrijf. En zelfs als de mensen willen, heb je soms nog last van oude systemen, die niet zeer snel te veranderen zijn. Dat is lastig. Maar niet onoverkomelijk. Zie verder bij het volgende punt.

8. Laat je niet tegenhouden door niet-ideale mensen
Altijd als je verandering wilt, zijn er mensen die dit niet willen. Dat is geen onwil, maar het is menselijk om verandering niet leuk te vinden.
Het prettige van de huidige marktsituatie is, dat er altijd wel mensen in een bedrijf zijn, die ook iets willen met internet en internet marketing. Zijn het niet de marketeers, dan is het de afdeling communicatie of PR. En als die het niet zijn, kijk dan eens bij de afdeling ICT. Of de mensen die het intranet doen.

Lukt het niet om dit punt te neutraliseren en/of heb je last van punt 7, probeer dan eens dit : begin een website vanuit huis. Dat klikt misschien wat simpel, maar dat is het ook : de belangrijkste lessen die je wilt leren in online marketing, kan je net zo goed uitproberen thuis.

Begin bijvoorbeeld een blog over iets wat met je werk te maken heeft (mijn voorbeeld vind je hier) en kijk wat er gebeurt. (additioneel voordeel als dit werkt : dan kan je je blog bijhouden voor je bedrijf)

Stel een aantal doelen in het blog, bijvoorbeeld het bezoek aan een bepaalde pagina over je bedrijf of over jou persoonlijk en kijk hoe je steeds meer mensen kunt verleiden om dit doel te bezoeken.
Begin anders een (email-)nieuwsbrief voor je sportclub, je hobbyclub of gewoon een nieuwsbrief aan vrienden. Begin een website met hetzelfde doel.

Ik heb een vriend die consultant online marketing wilde worden. Hij begon een blog over zijn hobby (hij is fanaat in PC-games). Behalve dat hij hier zelf plezier in had, leerde hij dagelijks over de (on)mogelijkheden van dit medium. Hij zette banners op zijn blog voor andere partijen en merkte welke banners geld opbrachten. Alleen al deze kennis gaf hem de mogelijkheid om anderen hiermee te helpen. (en hij verdiende ook wat zakgeld via de online banners)

Goed, deze oplossing betekent het opgeven van wat vrije tijd. Maar het gaat erom dat jij alvast online marketing-kennis en ervaring opdoet, terwijl je bedrijf nog druk bezig is om te veranderen, nietwaar ?
En als je gemiddeld 1 uur per dag hieraan besteedt, dan is het veel.

9. Vraag hulp van buitenaf

Steeds meer “traditionele” partijen helpen mensen met online marketing. Reclamebureaus, mediabureaus, PR-bureaus en anderen kunnen een online campagne voor je bedenken, inrichten en analyseren. Nog meer partijen kunnen een campagne met Google Adwords voor je doen. (dat kan je trouwens ook weer zelf).

Laat dit niet zomaar gebeuren : vraag hen het hemd van het lijf. Kijk over hun schouders heen. Leer. En kijk of en wanneer je dingen zelf kan gaan doen.

10. Probeer een internet marketing tool, zonder hem te kopen.

Er zijn veel bedrijven, waar de ICT-agenda vol zit en het budget op is.

Slimme marketeers kunnen dan toch wat doen : tegenwoordig bieden steeds meer bedrijven hun diensten via het internet aan. Een daarvan ken je al goed : de zoekfunctie van Google is een voorbeeld van een dienst, die een paar jaar geleden voor veel geld moest worden ingekocht.
Nu kan je dergelijke en andere diensten via het internet kopen, tegen een zeer minimale inspanning : of je hebt alleen een browser nodig, of je moet een klein stukje software op een systeem zetten.
En het aantal diensten dat zo werkt is groeiende : hele email campagne-systemen, website-ontwikkeling en onderhoud, een eigen zoekmachine voor je site, maken en schrijven van een blog, een chat functie op je site, etcetera, etcetera.

Mocht je niet overtuigd zijn door de bovenstaande punten, vraag je dan af : wat is het risico wat je loopt om het gewoon te proberen ?

Mochten deze punten niet genoeg zijn, schrijf in de Comment-functie hieronder over jouw speciale barrière en ik zal proberen ook daarop een oplossing te bedenken. Kans is dat ook anderen die hier lezen, je graag willen helpen.

Want ook dat is online marketing – online is er een grote gemeenschap aan mensen die graag helpt, omdat ook zij ooit in jouw schoenen gestaan hebben. Laat hen je dus helpen ! (dit was dus eigenlijk reden #11)

Kortom : waar wacht je nog op ? ;-D

3 reacties

  • de belevenissen van mijn kinderen

    een piepkleine aanvulling hierop…Als je chatten eerst wilt uitproberen kun je ook kijken bij http://www.chatstat.com. Deze software is ook gratis te gebruiken. En als je niet online bent kunnen klanten een reactie met hun telefoonnummer achter laten zodat je ze terug kunt bellen.

  • Ewout Wolff.

    Hai Belevenissen, je hebt helemaal gelijk. En leuke site van Chatstat.com, trouwens.

    De reden om een ander bedrijf hier als link te zetten was : 1. Het is een Nederlands bedrijf 2. Dat goede support & service kan geven binnen Nederland 3. Ik heb goede ervaring met ze.

    Maar ik ben altijd geïnteresseerd in meer en nieuwe namen – zolang het maar kwaliteit is, want dan wordt het ook interessant voor andere lezers van dit blog.

  • Dennis

    Hoi Ewout,

    Mooi lijstje, waarbij je hopelijk de koud watervrees bij menig marketeer doet oplossen. Mijn ervaring is dat je het online stuk gaat beheersen als je er veel over leest op blogs en gewoon dingen uitprobeert.

    mvg,

    Dennis Hendriksen
    Paragin