Het kan eenvoudig gaan: in 2000 zong Travis, een Schotse band, een cover van Britney Spears op het Glastonbury festival. In 2006 werd de video op YouTube gezet.
Juli 2008 werden de gastheer en -dame van Net@Night, een Podcast, dankzij diverse luisteraars opmerkzaam gemaakt op de speciale cover. En zo begon het balletje te rollen…
Kijk zelf maar, de cover is inderdaad beter dan het origineel.
2 reacties
Anonymous
Als je dit nu pas ziet………
Dat is ongeveer hetzelfde als nu iets posten over hoe goed de N95 van Nokia werkt.
Als het geen nieuws is, heeft het dan nieuwswaarde?
het balletje is al lang uitgerold.
Ze zijn groot geworden o.a. dankzij dit nummer… en het licht is al lang al gedoofd.
Ewout Wolff
Hai Anoniem. Jammer dat je anoniem blijft, dat voelt wat leeg.
Maar om op je verhaal te reageren: Als je kijkt naar de Discography van Travis http://www.travisonline.com/discography/singles/ dan zal je zien dat ze eerder bekend zijn geworden door "Why does it always rain on me" en "Sing". De cover die je hier kan zien, hebben ze nooit op single uitgebracht, dus om te stellen dat ze hierdoor groot zijn geworden lijkt mij sterk overdreven.
Verder is deze cover ook niet verschenen op het album "Singles", waar wel alle andere hits van Travis opstonden. Blijkbaar vond Travis de cover zelf ook niet zo'n grote hit.
Verder heb ik Travis hier niet zozeer genoemd omdat ik de band zo geweldig vind: dit is immers een blog over internet & hoe een balletje zo oud als dit kan rollen: niet voor niets geef ik aan dat de opnames en video al tamelijk oud zijn. Maar dat het kan worden opgepikt op het moment dat iemand in de USA spontaan het een gaaf nummer vindt. (Travis is overigens nooit groot geworden in de USA).
Dit is een aardig voorbeeld van hoe viral marketing kan gaan (en zelfs een klein beetje Long Tail erbij). Jammer dat je het niet kan waarderen, ik hoop dat je bij andere internet (marketing-) onderwerpen wel weer blij wordt.