Vandaag was ik te gast bij Kobalt, het mediabureau. Een aantal nieuwe activiteiten werd aan klanten en geïnteresseerden voorgesteld.
Effectiviteit meten van campagnes
Een daarvan was de ROI (Return On Investment) Simulator. Het is software, waarmee volgens Kobalt adverteerders vooraf inzicht krijgen in de effectiviteit van hun marketing. Op basis van bekende trends en ontwikkelingen kan je prognoses doen voor de winstgevendheid van advertising. Denk hierbij aan trends als: in de zomer worden meer drankjes gedronken. Als het grijs overdekt weer is, kopen Nederlanders meer loten. Daarnaast wordt het tool verrijkt met de gegevens van campagnes uit het verleden van de adverteerder.
Voorspellingen over media-inzet
Een partner, Pointlogic, heeft een team met econometristen klaar staan om prachtige modellen te maken uit de verzamelde gegevens. Met dit instrument zou je niet alleen op korte termijn voorspellingen doen over effecten van bijvoorbeeld promoties, maar ook van media-investeringen op de langere termijn. Ook de combinatie van de twee komt in beeld (“gaan we dit jaar meer promotie doen, of gaan we voor ons merk op de langere termijn?”)
Dit klinkt allemaal mooi, maar modellering bestaat al langer. Er zijn zelfs complete consultancy-clubs voor opgericht. Maar hier heb je het dan over maandenlange trajecten, waarbij een complexe blackbox wordt ingericht. Wat voor resultaten daar uit komen, zijn vaak lastig te begrijpen voor marketeers, laat staan dat ze hiermee naar hun directie durven te gaan.
Demo en kosten
Dit tool heeft de ambitie om een heel eenvoudig dashboard te maken, waardoor het zo eenvoudig te navigeren is als een TomTom door de verschillende modellen. De demo gaf daadwerkelijk een dashboard te zien met schuifjes, waardoor je direct kon zien wat de effectiviteit was van een combinatie van TV, Radio, Online of Print. En wat de ROI van die afzonderlijke media was, uitgedrukt in sales of merkbekendheid. (hoewel niet representatief: erg leuk om te zien hoe goed online uitwerkte op deze criteria ;-D )
Kosten: ongeveer €20 – 30.000. Handig is om tenminste een jaar historie te hebben. En een redelijk budget, denk aan €1 miljoen en daarboven.
Accountable marketing
Is dit nuttig? Ja, zeker.
Twee jaar geleden was ik bij Proteq verantwoordelijk voor een grote marketing campagne. We hebben onze hoofden gebroken over de juiste combinatie van media, de juiste combinatie van merkbouwen en verkoop scoren. Als we een dergelijk tool hadden gehad, dan hadden we niet alleen veel discussietijd bespaard, ook hadden we betere beslissingen genomen. En dit laatste is van onschatbare waarde. Marketing wordt meer “accountable”.