The New Rules Of Marketing and PR
Dit was het boek, waardoor Meerman Scott voor mij opviel: zelf een voormalig PR-man, vertelt hij de wereld nu om op te houden met ineffectieve media. Traditioneel of niet.
Simpel gezegd is zijn boodschap: we hebben een vreemde 50 jaar achter de rug, waarbij massamedia in handen waren van een paar bedrijven. Maar ze produceerden wel een hoop lawaai. Wie in deze tijd is opgegroeid, heeft het idee dat het altijd zo was en dat het internet nu iets geheel nieuws biedt. Meerman Scott ziet dat anders: we hebben altijd push- en pull gehad in onze communicatie van diensten en producten en dankzij het internet keren we weer terug naar deze situatie.
Wat dit betekent voor marketeers
Zweer je verslaving aan massamedia af (als ze niet werken of te duur zijn !) en maak gebruik van de nieuwe media om je boodschap over de toonbank te krijgen. Deze nieuwe media hebben vrijwel onbeperkte toegang en de techniek wordt simpeler met de dag. Als het allemaal zo eenvoudig wordt, waar komt dan de druk te liggen?
Juist: de druk komt helemaal te liggen bij je verhaal.
Volgens Meerman Scott betekent dit dat marketeers druk bezig moeten zijn met te denken en handelen als een uitgever, of journalist – zorg ervoor dat je verhaal (online) gevonden wordt. Vertel je verhaal goed en boeiend. Leg voldoende uit over wat je wilt vertellen en neem niet aan dat je klanten en prospects het allemaal al weten. En leg het eenvoudig uit.