Ik ben wat verward door het kopen van een verzekering.
En het begon nog zo onschuldig, zo eenvoudig :
Binnenkort is de overdracht van mijn nieuwe huis en dus is het handig om een opstalverzekering te nemen.
Nou, neem van mij aan dat dit waarschijnlijk de al-ler-simpelste verzekering is die er bestaat, op een bromfietsverzekering na misschien.
Nou ken ik het Proteq-product, (mijn oude werkgever) dus daarvan weet ik wat er wel en niet in zit, voor welk “profiel” klant, etcetera. Gemakkelijkst was om dit direct te nemen.
Maar ik wilde voor dit blog toch verder kijken en zelf ervaren hoe eenvoudig en transparant de verzekeringsmarkt tegenwoordig is.
Het beste kan je dit zien bij de vergelijkingssites Independer en Verzekeringssite : snel, gemakkelijk en met veel gewoon Nederlands wordt je uitgelegd wat je moet in vullen en wat je moet kiezen. Lekker standaard met transparante premies en heldere voorwaarden.
Dit kon ik zelfs invullen.
Maar neen : want al snel blijkt dat je bij ogenschijnlijk simpele vragen gaat twijfelen :
Vraag : “Wat is de gewenste dekking ?”
Antwoord van mij : “Ehm…doe mij maar een normale.”
Die bestaat dus niet. Ik heb de keuze tussen : ‘Extra Uitgebreid’ en ‘All Risk’.
Wat is het verschil ?
Uitgebreide dekking: een beperkt aantal met name genoemde schadeveroorzakende gebeurtenissen zijn verzekerd. (die werd hier niet geboden)
Extra uitgebreide dekking: een uitgebreid aantal met name genoemde schadeveroorzakende gebeurtenissen zijn verzekerd.
All Riskdekking: behoudens de uitsluitingen zijn alle plotseling van buiten komende schadeveroorzakende gebeurtenissen verzekerd. Door deze ruime omschrijving ontstaat minder snel discussie met verzekeraars of een bepaalde schade onder de dekking valt.
Aha. Dus ik kies of een Normale Dekking Plus of ik kies een dekking waardoor ik geen gezeur krijg met mijn verzekeraar.
Goed om te weten. Lastige keus : ik hou van gezeur over mijn meest waardevolle bezit.
Vraag : Hoe hoog wilt u uw eigen risico ?
Antwoord : Doe maar niets – als het over zoiets belangrijks gaat als mijn huis, ga ik niet voor elke steen die ervan afvalt, claimen. 0€ eigen risico dus.
Dat kan ! Maar :
Eigen Risico. Dit is het standaard bedrag dat per schadegeval voor uw eigen rekening komt.
Ook al kiest u voor “geen” eigen risico, dan kan het in een aantal situaties toch voorkomen dat er bij schade een eigen risico op uw uitkering in mindering wordt gebracht. (!) Dit kan voorkomen in de onderstaande situaties: (etc)
Ah ! Dus ik wil geen eigen risico, maar ik krijg het toch. Soms.
Maar nu wordt mij onduidelijk wat er gebeurt als ik een beperkt eigen risico neem : heb ik dan een beperkt eigen risico PLUS nog wat eigen risco ?
Vraag : wat is de afwerking van uw huis ?
Antwoord : geen idee, ik ben geen bouwvakker. Wel twee linkerhanden. Dus kijk ik bij de handige ?-tekens op de site, waar ik keuze blijk te hebben uit :
Standaard afbouwpakket: een pakket dat gebruikelijk is in een koopwoning in de lagere prijsklasse.
Hoogwaardig afbouwpakket: een gebruikelijk pakket voor een midden-categorie koopwoning.
Luxe afbouwpakket: een afbouwpakket van hoge kwaliteit, veelal in een woning die gebouwd is volgens de eisen en wensen van de gebruiker en die van alle gemakken is voorzien.
Okay, standaard is mijn huis niet. Maar Hoogwaardig ? En wat is een midden-categorie huis ? De luxe afbouwpakket is blijkbaar voor zeer rijke mensen, die een eigen huis kunnen laten bouwen. Toch ? Verwarrend. Maar een middencategorie gekozen. (geen idee wat de lagere prijsklasse is, volgens mij kiest niemand die optie)
Het piece de resistance was de berekening van mijn herbouwwaardemeter : volgens Independer was dit €260.000 tot €235.000. Verzekeringssite hield het op €275.000-€290.000. Nogal een verschilletje. En allebei berekend met dezelfde Herbouwwaardemeter. Ook niet iets waar je luchtig over gaat doen.
En ik weet zeker dat beide sites het hardstikke goed doen. Zeker in vergelijking met veel verzekeraars.
Wie durft dan zelf een verzekering te kopen ? Je moet blijkbaar veel vertrouwen hebben in de verzekeraar dat die niet op alle slakken zout gaat leggen. En ik begrijp die verzekeraars ook wel – het is verleidelijk om als verzekeraar te denken “dat begrijpen de klanten toch wel, laten we ze niet vermoeien met details”. Nee dus.
Toegegeven : uiteindelijk durf je wel te kiezen. Maar als je het echt wilt begrijpen, moet je er toch even induiken. Dit betekent bijvoorbeeld voor ons dat we onze voorwaarden nog simpeler en duidelijker moeten uitleggen.
Maar deze problemen al bij zo’n simpel product is eigenlijk te gek. Dat moet veel simpeler kunnen !