Om dit Nieuwe Jaar positief in te gaan: twee belangrijke groeimiddelen voor online marketing. Vergeet ze niet: je zal ze ongetwijfeld tegenkomen in discussies, het komende jaar.
Reden 1: We krijgen waarschijnlijk een recessie
Normaal gezien :geen prettige situatie, zeker niet voor een jonge tak van sport als online marketing. Toch zal de komende recessie (of hij nou licht of zwaar is) voor een groeispurt van online marketing zorgen.
Dat komt omdat in een recessie er het eerst gesneden gaat worden in het marketing budget. Hoe triest ook, het is de realiteit. Een goede marketing manager gaat dan kijken welke activiteiten het meest zekere redenement hebben opgeleverd.
En daar zal online marketing glansrijk tevoorschijn komen : niet alleen omdat het rendement uitstekend is, maar ook omdat alle activiteit zo goed meetbaar is. En dus kan de marketing manager zijn keuze voor online marketing uitstekend onderbouwen richting het hogere management.
Reden 2 : de staking van schrijvers in Hollywood
Zoals je waarschijnlijk weet, wordt er volop gestaakt door schrijvers in Hollywood.
Reden: men wil een groter percentage van omzet, die media behalen via het internet.
Wij merken hier niets van, omdat alle omroepen hier achterlopen en dus nog wel een jaartje kunnen doorlopen. Maar in de USA is het een ramp: er is niets nieuws te zien op de buis.
Dat levert niet alleen bij consumenten verrassingen op : schrijvers zelf hebben het internet ontdekt als manier om direct hun diensten te laten zien aan consumenten. En als deze trend zich doorzet, dan wordt de rol van televisie omroepen als NBC, HBO minder relevant.
Dat is niet nieuw: regisseurs als George Lucas en Steven Spielberg hebben om dezelfde reden een eigen filmmaatschappij opgericht. Ook andere beroemdheden zoals Oprah Winfrey hebben ingezien dat een eigen productiemaatschappij ze meer mogelijkheden biedt.
En er waren al populaire “series”, zoals Lonelygirl15. Maar nu is er extra stimulans om naar het internet te kijken als distributiemiddel voor creatief werk.
YouTube staat nu vol met voorbeelden van schrijvers, die hun producten direct aan consumenten laten zien. Het kan slechter : presentatoren die zonder grappige schrijvers zal er een slag naar slaan.
Hoe je het wendt of keert: consumenten kijken naar leuke programma’s. En adverteerders kijken waar consumenten naar kijken. En dan zal steeds meer zijn naar blogs, videoblogs, online TV, online films en dergelijke. Kortom : de huidige staking speelt internet als interessant medium om te adverteren prachtig in de kaart.
Conclusie : online marketing : het wordt een fantastisch jaar
Maak je dus niet al te veel zorgen, als het onderwerp “recessie” voorbij komt. Ook niet als online marketing genoemd wordt als slachtoffer ervan. Haal je cijfers tevoorschijn, laat de gemeten successen zien en deze post natuurlijk.
Ook daarom : een Geweldig 2008 !!