Internet Marketing,  Marketing Budget

Verandering adverteren in media: 2006-2010

Het onderstaande staatje komt uit www.emarketer.com, voor mij een redelijk betrouwbare bron, zeker als het over online gaat. Het geeft aan, wat de verwachting is voor de komende 2 jaar voor de aandelen van verschillende media in de advertentie pot.

Kort gezegd: weg van print en de oude massa media, meer richting media die dichter bij de consument zelf zijn (bijv: out of home/place based) en nieuwe plaatsen om te adverteren (mobile, video game, satelliet radio)

Het mooie is, is dat dit behoorlijk correspondeert met een onderzoek van de EIAA (Europese Advertising Club), die in oktober een presentatie over de ontwikkeling in media gebruik in November 2008 online zette. Een deel hiervan zie je hieronder :

Bron: EIAA.net

Dit is weliswaar geen voorspelling tot en met 2010, maar ik geloof dat je uit de combinatie van de twee onderzoeken goed kan zien waar het heen gaat. (opvallend hier: dat mobile 2% daalt!). De EIAA verwacht dat de uitgaven voor online zich postief blijven ontwikkelen: +16% in 2009 en +17% in 2010.

Als je deze cijfers legt naast andere gegevens zoals waardering voor het medium, effectiviteit van het medium en hoe essentieel het medium is, dan kan ik maar een ding constateren: hoe diep de recessie ook zal zijn: mensen en bedrijven met belangen in online zullen er beter uitkomen.