Voor een klant maak ik een rapport over de ontwikkelingen bij Google. Toen ik de opdracht kreeg, dacht ik het bedrijf en zijn producten wel te kennen. Maar we praten in de tussentijd over meer dan 10 jaar Google en een enorme stoet aan activiteiten. Dat betekent dat ik toch een behoorlijk aantal verrassingen heb gekregen over het bedrijf: niet alleen over zijn filosofie, zijn mensen en zijn zakelijke producten, maar ook de enorme impact die het bedrijf heeft gehad op het online leven tot en met de dag van vandaag.
Natuurlijk zijn er ook mislukkingen geweest (ik beperk mij tot de acquisities) en dan valt op dat Google niet erg succesvol is met sociale netwerk bedrijven. Dodgeball en Jaiku zijn mislukte acquisities en het eigen gemaakte Orkut is weliswaar in leven (in Brazilie vooral) maar een eclatant succes is het niet.
Acquisities zijn natuurlijk maar een onderdeel van het hele verhaal – maar het is wel een deel dat veel zegt over de wensen van het overnemende bedrijf en de richting waarnaar het wil gaan: video en mobiele applicaties zijn de laatste jaren prominent in het aankoopbeleid.
In 2009 is de pauzeknop ingedrukt voor acquisities. Daarom een goed moment voor een familiefoto.