Groeps inkopen is een fenomeen dat ik met interesse blijf volgen – regelmatige lezers van dit blog weten dit. Kijk anders hier en hier.
Group buying – te simpel ?
Het idee klinkt eenvoudig en aanlokkelijk: veel mensen in een keer zijn interessant voor bedrijven, vandaar groepskortingen, collectief voordeel, bulkkortingen en dergelijke. Dus was al eind jaren 90 het eenvoudig om de samenbrengende kracht van het internet te combineren met dit idee. Dus : online groepen verzamelen (als ze dit niet zelf al hadden gedaan) en gezamenlijk inkopen.
Maar in de eerste internet crash sneuvelde het concept bitterlijk. Waarschijnlijk op het ontbreken van de zo belangrijke factor “vertrouwen” tussen de leden onderling. Want je kan natuurlijk wel met zijn allen inschrijven op een luxe stereotoren voor weinig, maar als iedereen bang wordt en op het laatste moment zich terugtrekt dan zit of de rest, of de site eigenaar of de verkopende partij met de gebakken peren.
De recessie helpt een handje
Begin dit jaar schreef ik dat deze recessie wellicht het vlammetje kon zijn, dat de nieuwe pogingen tot group buying tot wasdom kon brengen. En toen was ik natuurlijk helemaal iChoosr vergeten : het Belgische internet concept, dat zo bevlogen presenteerde bij de NextWeb in 2008. Vooral het idee dat je “gewone” mensen zover kon krijgen om gezamenlijk stookolie (hoezo, hip & trendy ?) te kopen, sprak toch wel aan. iChoosr heeft wel degelijk effect, anders krijg je het niet zo aan de sto(o)k met de branchevereniging van stookolieleveranciers in Belgie.
iChoosr, energie en De Pers
iChoosr is nu samen met De Pers gaan samenwerken om te kijken of er voor beide partijen winst zit in energie. Hier zie je de inschrijfpagina. Op 5 mei ging het allemaal gebeuren : dan ging voor het eerst in de Benelux een krant proberen collectief goedkopere energie regelen voor zijn klanten. Mensen hadden vanaf eind April de tijd gehad om zich in te schrijven. De manier waarop iChoosr werkt is dat ze met de ingeschrevenen naar leveranciers toegaan, die mogen bieden via een veiling. En nu komt het belangrijke : de inschrijvers mogen achteraf bepalen of ze met die prijs tevreden zijn en dus het contract aangaan, of dat ze niet tevreden zijn en gewoon weglopen van de deal. Met deze laatste vondst voorkomen ze dat mensen niet durven in te stappen of alsnog tijdens het proces natte voeten krijgen.
En nu dus group buying met De Pers. Ik ben erg benieuwd.
Ik voel wel wat voor een grote club, die al dat zoeken op het internet lekker makkelijk maakt en je niet achteraf laat twijfelen of je wel een goede deal hebt gehad. Het mag voor mij wel een stuk verder gaan. Zo te zien op het forum van de inkoopsite Nederlandse iBood is er genoeg animo voor.
(Ik zal overigens binnenkort een artikel op mijn blog posten over een ander online veilingsysteem, wat in de b2b behoorlijke impact maakt. Dan zal ik ook een case maken waarom (online) veilingen niet beperkt zullen blijven tot producten en goederen, maar zich zullen uitbreiden tot diensten. Al dan niet in combinatie met group buying. )
6 reacties
Bart Stevens
Ewout,
Een goede morgen. Dank voor de moeite die je hebt genomen om over ons te schrijven! Super.
Ik probeer je vandaag even te bellen met wat verdere ideeen.
Tot straks,
Bart
Ewout Wolff
Hai Bart, dank voor je reactie. Ik heb je bericht op Twitter nu ook gezien en ga zeker proberen om je vandaag telefonisch te bereiken. Lijkt mij een erg leuk gesprek!
Ewout.
Bart.stevens@ichoosr
We gaan live met Trouw …
Ewout
Bart, wat goed om je hier te lezen!
Je begint inderdaad vaste grond in Nederland onder de voeten te krijgen :
http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/consument/4338380/__iChoosr_start_groepsaankoop__veiling_voor_energie__.html?cid=rss en goed om te horen dat je met Trouw de samenwerking aangaat.
Ik probeer diverse instanties geinteresseerd te krijgen voor groepsinkoop, maar het idee heeft nog te weinig ’traction’. Geen idee waarom. Maar erg goed om te zien dat jullie gewoon blijven doorgaan. Succes !
Ewout Wolff
Group Buying blijft boeiend. iBood.com is een Nederlands concept, dat al flink internationaal is verspreid. Er zijn hier meer van (wellicht voor een later update-artikel).
De nieuwste ster aan het Angelsaksische firmament is http://www.groupon.com, wat onder andere door Pete Cashmore van Mashable wordt aangeprezen, check: http://www.cnn.com/2010/TECH/04/15/cashmore.group.buying/index.html