Patrick Tilleux is COO van de televisiegroep ProSiebenSat1-SBS. Opvallend genoeg wordt dit bedrijf, waar SBS International deel van uit maakt, geleid door twee Belgen. De CEO is namelijk Guillaume de Posch. Voor de congresleden geen geringe reden van trots.
ProSiebenSat1-SBS bestaat uit 26 gratis TV zenders, 24 abonnee zenders en 22 radio stations in 13 Europese landen. Zij bereiken hiermee 200 miljoen mensen. In Nederland hebben zij SBS6, Net5 en Veronica.
Hij ging als een van de weinige sprekers in op het boek “The World is Flat” van Thomas Friedman. De boodschap van dit boek (en dit congres) : de grenzen vervagen, we komen steeds meer in een globale/wereldwijde economie – wat betekent dit voor marketing ?
Nou, hij liet even kort en indringend zien wat dit betekende ! Waar je normaal alleen maar promo-praatjes krijgt of oppervlakteverhalen, dook hij meteen een concrete en pijnlijke case in.
Het ging om “Slimmer dan een kind van 10″(alleen in Explorer te zien) of “ben jij slimmer dan een kind ?”. Als je de links in de volgende zin volgt, zie je een aantal voorbeelden hiervan : het ging om een Belgie, Nederland, Duitsland, Hongarije en Amerika.
In dat laatste land was het allemaal begonnen: Fox had een zeer succesvol TV-format bedacht, wat zeer snel gekocht en gekopieerd was door ProSiebenSat1. In een razend tempo was het uitgerold in de verschillende Europese landen.
We kregen die verschillende versies ook te zien: in Belgie met Goedele Liekens, in Nederland met Robert Jacketti. Allemaal lokale versies. Dat alleen al was bizar: je zag hoe de kinderen bij het begin van het programma in de US een high-five deden met de presentator. En zelfs dat werd herhaald in Belgie in Nederland.
Alsof je iemand betrapt bij het spieken, zo voelde het: er was niets creatiefs aan!
En toen vertelde Tillieux: het is helemaal fout gegaan. We hebben verschillende stommiteiten begaan, want de wereld is toch nog niet zo plat dat we klakkeloos kunnen kopiëren.
Onder andere weet hij dit aan de nationale organisaties: het concept werd per land gemaakt – maar er werd niet gekeken wat voor doelgroep het best aansloot bij het programma. Ook bleken de landen totaal niet samen te werken, waardoor zij bijvoorbeeld niet van elkaar geleerd hadden.
Waarom was dit niet gedaan ? Synergie was een vies woord in zijn bedrijf. Men was bang dat dit ten kosten zou gaan van de eigen creativiteit. En toch gaan ze dit doen – omdat de voordelen veel groter zijn dan de (zogenaamde) nadelen. Ook was er vrijwel geen synergie geweest tussen internet en TV.
De benadering zou dus anders gaan: veel meer richting doelgroepen, die je in elk land vindt. Verwacht wat dit betreft gelijkschakeling, de komende jaren. Waardoor ons medialandschap steeds meer Europees zal worden.
Opvallend genoeg zei hij toen dat de komende drie jaar er recessie zal zijn, wat voor een advertentie-gevoelig bedrijf altijd pijnlijk is. Maar over drie jaar zullen we zijn bedrijf niet meer herkennen: dan zullen internet en TV samengesmolten zijn. Want TV is nu al op internet en doelgroepen rond TV-programma’s kunnen online elkaar vinden.
Kortom : Content blijft king, schaalgrootte queen en samengaan met nieuwe media de joker.
Ik was onder de indruk van dit verhaal – zelden een COO meegemaakt die een eigen product/service zo kritisch benaderde. Zeker als je weet dat het programma nog steeds op de buis is in Nederland. Ik kreeg ook de indruk dat hij dit deed om indirect een boodschap af te geven naar zijn eigen werknemers – het roer moet om.
Of het hen zal lukken om internet te gaan beheersen, zoals ze willen doen: dat kan nog best wel eens lastig worden. Ik weet niet of de zendmentaliteit genoeg omgebogen kan worden richting luister/vraag-mentaliteit. Aan de andere kant: zij kunnen bedrijven kopen, die dit wel kunnen. En laten we eerlijk zijn: de content van TV blijft onweerstaanbaar. En als je die content dan steeds beter en goedkoper kan produceren, dan wordt de toekomst van dit bedrijf interessant.
5 reacties
Jacques
Interessant – inkijkje in de format-cookie-cutting – ofwel, de McDonaldisatie van de media… Het concept is origneel, maar inhoudelijk zijn het gelokaliseerde klonen – omdat men er van uitgaat dat je toch geen 2 versies kijkt 🙂
Endemol heeft dat tot kunst verheven met o.a. Big Brother en Fear Factor.
Overigens, vind het een gebrek aan management als op deze wijze mag worden omgegaan met formats en er dus kennelijk ‘synergie’ ontbreekt (meer ‘anarchie’, dus, en je als COO dan de vuile was moet buiten hangen om het weer in het gareel te krijgen) – elk nationale clubje vecht waarschijnlijk voor zogenaamde autonomie en ‘eigen inbreng’ (terwijl ze dan wel allemaal dezelfde shows maken, die als je ze naast elkaar bekijkt 98% overeenkomen – overigens ook vanwege dealines en budgetten, natuurlijk) – paradoxale situatie…
En uiteraard, voor zover nog mogelijk gaat alles nog meer op elkaar lijken – het moet sneller en goedkoper, dus dat gaat ten koste van kreativiteit – kaalslag is troef.
Maar zoals Doe Maar al wist: “he, er zit een knop op je tv!”
Waarna je op internet belandt waar je dezelfde shows, al dan niet tegen betaling, kunt bekijken…
Hier een stukje van de VS-versie:
http://casesblog.blogspot.com/2007/12/geography-quiz-is-europe-country.html
Ewout Wolff.
Jacques,
Goede punten. Een ding wat ik altijd moeilijk vind is de “creativiteit” die moet worden toegevoegd. Hetzelfde ervaar ik met het woord “maatwerk”. Dit laatste hoor je veel bij diensten, waar ook advies bij komt.
In beide gevallen denk ik vaak: jongens, het is een standaard, geautomatiseerd concept/product. Wat voor creativiteit/maatwerk moet je dan nog toevoegen ?
Beter zou zijn om zelf originele concepten te bedenken ipv het opleuken van andersmans bedenksels.
Maar door teveel focus te leggen op het verkeerde aspect (landorganisatie, eigen creativiteit, etc) ga je als geheel de boot in. Ook niet handig, lijkt mij.
Jacques
Die behoefte aan eigen inbreng\kreativiteit komt van de makers zelf – ze vinden zich zelf vaak ‘artistiek begaafd’ en willen zich onderschieden door bijv. andere plantenbakken te gebruiken… om maar vooral het gevoel te krijgen dat ZIJ niet slechts een buitenlands format ‘lokaliseren’ als ze er een Nederlands hoofd in moeten plakken.
Niemand wil massa-werk – iedereen wil maatwerk – dus als je klant dat idee kunt geven moet je hem maar in die waan laten. Maar dan, het gaat toch om buzz-woorden: ‘we’ kijken wel naar dezelfde pulp, dragen dezelfde merkkleding en spelen allemaal geulf…
Ja, zelf iets kreatiefs bedenken is natuurlijk het beste, maar dat wordt tegenwoordig niet echt gestimuleerd: deadlines, budgetten, de hete adem van aandeelhouders…
Dus: meer gelijkschakeling, kortere doorlooptijden – hetgeen dan weer mogelijkheden biedt voor niche zenders.
Dennis Hendriksen
Ik heb Tilleux enkele jaren meegemaakt toen hij nog CEO van Canal+ Nederland was. Hij is een krachtig persoon die niet om de/zijn waarheid heen draait…
Ewout Wolff
Dennis, leuk om je ook hier te lezen ! Ja, ik kan mij helemaal voorstellen wat je zegt: voor mij was het verfrissend om een COO te zien, die zijn eigen programma’s en bedrijf durfde te kritiseren.
Dat maakte ook onmiddellijk duidelijk, dat deze man een heldere mening heeft en niet bang is om deze kenbaar te maken! ;-D
(maar je hebt ze soms nodig, dit soort mensen, om tot resultaten te komen)