Lang, lang geleden heb ik voor de AVRO gewerkt. Een bijzondere tijd.
Ik was o.a. verantwoordelijk voor de internet activiteiten in de tijd dat Internet niet voor vol werd aangezien. Dat er nu nog maar weinig veranderd is, blijkt uit het volgende:
Commercie en de Media”wet”
Een van de moeilijkste uitdagingen voor omroepen is de zogenaamde MediaWet. Die bepaalt kortweg dat je een van de machtigste instrumenten in de wereld kan gebruiken als omroep, maar dat je die niet mag gebruiken als omroep vereniging.
Je leest het niet verkeerd, zo krom is deze wet, die volgens mij als jurist de naam “wet” niet waard is. Het betekent dat iedereen in Hilversum die commercieel bezig wil zijn, op een uiterst onzekere manier moet handelen dankzij deze wet.
Ledenwervingsacties met irritatie
Maar 1 april 2009 dan is het weer zo ver : dan worden de leden geteld van de omroepen. En aangezien die al jaren leden verliezen, is er nu een grote mediacampagne begonnen. Voor het geval je het niet weet: de consequenties van minder leden zijn serieus: verlies van zendtijd staat op het spel en dat betekent bijvoorbeeld dat omroepen dan programma’s moeten stoppen en mensen ontslaan.
Dus zijn er ook ledenacties begonnen, die de NRC oneigenlijk noemt.
Een paar voorbeelden: De KRO is een glossy magazine begonnen “Maria” en alle abonnees zijn automatisch KRO-lid. Bij een populaire “Boer zoekt vrouw”-party mogen alleen KRO-leden naar binnen.
Het klinkt verwrongen en iedereen weet dat dit niet de mooiste weg is. Maar het is een van de weinige mogelijkheden die de omroepen restten.
Dus wordt er volop ingezet op online marketing ! (toch?)
Toch blijft het opvallend als je nu kijkt naar de websites van de diverse omroepen: er wordt niet actief leden geworven bij de VARA, AVRO, TROS en KRO. De NRCV heeft een actie op de site, maar daar keek ik de eerste 2 bezoeken overheen. En deze oude omroepen verliezen toch het meeste leden en hebben het meeste te verliezen. Blijkbaar hebben de oude media Radio en TV (en omroepbladen, laten we die niet vergeten) nog steeds de overhand in de directiekamers.
Links is de Homepage (!) van BNN, die speciaal voor Sinterklaas een variant op hun “Koop dit word lid”-actie hebben gemaakt : “Geef dit word lid”. Er is hier geen twijfel waar het BNN om gaat.
Zelfs de normaal a-commerciele omroep VPRO heeft een redirect gemaakt van zijn normale homepage: met “wij zijn op zoek naar nieuwe leden” valt de omroep klantvriendelijk met de deur in huis. Als je eenmaal door hebt geklikt naar de normale site, lukt het je bijna niet meer om de actie terug te kijken: de VPRO baalt blijkbaar toch een beetje van zijn eigen ledenactie.
Maar laten we eerlijk zijn: als het water je aan de lippen staat, dan is dit toch de manier waarop je online aanwezig wilt zijn ?
Niet alleen voor omroepverenigingen
Denk niet dat het hier om een zeldzaamheid gaat: de commerciële omroepen zien hun advertentie inkomsten bedreigd, maar denk maar niet dat ze online proberen om hun trouwe kijkers of site-bezoekers aan zich te binden.
En dat verbaasd mij : als je kijkt hoeveel mensen de sites bezoeken van alle omroepen, dan heb je het over miljoenen mensen. Elke dag weer. Dat is een serieuze bron van inkomsten voor de commerciëlen en een geweldige kans om leden te werven voor de publieken. Als men dit zich eerder had bedacht, was er misschien minder irritatie geweest over de campagnes.
En beter nog: waren de omroepen eindelijk begonnen met wat sites als Hyves met veel minder geld al wel lukt : het binden en boeien van mensen online.
2 reacties
Anoniem
Het werven van leden via de omropewebsite is in de Mediawet verboden, dat zal wel de reden zijn.
Ewout Wolff
Hi Anynymous. Het artikel is een tijd geleden, maar toch: volgens mij zijn in de bovenstaande periode heel veel artikelen van de Mediawet opzij gezet: zo mochten verenigingen ineens aan ledenwerving op de radio en TV doen. Dus was het des te vreemder dat dit niet gedaan werd op het internet.