(Bij nieuwe concepten merk ik vaak dat er een tweegesprek is tussen twee figuurtjes in mijn hoofd. Voor het gemak heb ik hun opmerkingen bij dit verhaal geplaatst).
Want wat is Onna-Onna? Allereerst: “vrouw” in het Japans.
Verder is het een concept voor verzekeringen voor vrouwen. Voor autoverzekeringen betekent dit : goedkoper (“Vrouwen maken minder schade dan mannen. Daarom verdien je de laagste premie”) wel pechhulp, geen opzegtermijn, geen eigen risico, vrije garagekeuze, snelle betaling – binnen vijf dagen -, driejarige nieuwwaardedekking en handtasdekking – die ook geldt voor de inhoud.
Het duiveltje in mijn hoofd zegt hierover dat het een handig trucje is, met een paar opvallende “marketing”-dekkinkjes. Strik eromheen en huppakee. De engel merkt op dat het een unieke combinatie van componenten is, die vrouwen aanspreekt.
Onna-onna is niet zo makkelijk te werk gegaan: “In uitgebreid kwalitatief onderzoek, heeft onna-onna een schat aan kennis opgebouwd over vrouwen en verzekeringen. Onna-onna is de vrucht van marketing zoals die bedoeld is.” “We hebben de onna-onna-vrouwen goed leren kennen en tijdens de productontwikkeling steeds afstand genomen en gedacht: wat zouden ze hier nou echt van vinden?”, zegt directeur Neutelings.
De engel staat luid te applaudiseren: “Werd tijd dat we eindelijk eens echt marketing gingen bedrijven in verzekeringenland !”. De duivel aan de andere kant vraagt zich hardop af waar je al dat onderzoek aan kan aflezen dan.
Maar gelukkig blijft het hier niet bij: er is ook goed gedacht over de manier van spreken en presenteren: “Zij is altijd persoonlijk bereikbaar via één telefoonnummer. Wat ook goed aansluit bij de belevingswereld van de vrouw is de actie waarbij Onna Onna samen met Veilig Verkeer Nederland bijdraagt aan veiligheid bij scholen en in de buurten. Een hot issue momenteel.” Je wordt met “jij” consequent door de site aangesproken. De kleurstelling lijkt specifiek voor vrouwen gekozen te zijn. En hoe simpel, maar effectief: Om via-via meer bekendheid te krijgen is er een tell-a-friend button en een actie om met 50 vriendinnen naar Jack Johnson te gaan. Toegegeven, daar krijg je weinig mannen mee naar toe ;-D
“Een communicatie-conceptje voor grachten-types”, schampert Rooie. “Een goed marketingconcept met aansluitende toonzetting”, verzucht Witte.
Meer producten staan klaar om gelanceerd te worden. O, en had ik al gezegd dat je direct op de site kan sluiten?
Eindresultaat van mijn korte onderzoek naar Onna-onna : het lijkt mij interessant om te kijken of dit concept vliegt in Nederland. Hoezo in Nederland? Wel, toen ik VODW Futureeyes bekeek, wees Rooie mij erop dat dit concept ook in de UK werkt. Daar heet het Sheilaswheels met…”Handbag cover up to £300”.
Toch blijf ik positief over het idee. Al was het maar omdat er nog talloze doelgroepen schreeuwen om een andere benadering dan de huidige kiloknaller-benadering van de vergelijkingsmachines.
Vandaag wint Witte toch. Zelfs ondanks het laatste plaagstootje van Rooie.
(deze post is eerder verschenen in www.marketingfacts.nl)