Mobiel internet is zich eindelijk in een razend tempo aan het ontwikkelen. Alle grote spelers buitelen over elkaar om zo snel mogelijk een interessant platform aan te bieden voor hun operating systems. Een echt appstore mania ontwikkelt zich.
Vorig jaar oktober had ik het er al kort over, na de start van Ovi, het platform van Nokia. Altijd leuk om dan van Forbes het bericht te krijgen dat Nokia nu een “gigantic” appstore gaat introduceren ( daar zijn dus nog wat opstartproblemen) In de tussentijd ontvang ik vooral nieuws van de Iphone appstore. Daar kwam twee weken geleden het bericht vandaan dat er binnen 9 maanden 1 miljard apps gedownload waren.
Reden dus om daar nog eens naar te kijken, maar dan wat breder. Vandaar dat ik blij was met de onderstaande presentatie, die de appstore-mania uitgebreid en goed belicht.
Wat heb ik hieraan als marketing manager ?
Het mobiele internet ontwikkelt zich snel als interessante plaats om marketing op te zetten. Zeker als je doelgroep jong, nerdie en innovatief is – je zal erbij moeten zijn. Dat hoeft nog niet onmiddellijk een duik in het diepe te betekenen – veel bedrijven nemen nu bestaande internet applicaties en passen ze aan de (beperkende) eisen van het mobiele internet aan. En, zoals zo vaak : wanneer je denkt dat deze omgeving vroeg of laat kansen biedt, dan is het handig om ervaring op te doen, kijken naar de analytics die je ervandaan haalt – al was het maar om ervoor klaar te zijn als het mobiele internet echt gaat knallen.