Het zat er aan te komen. In december vorig jaar kondigde Google haar mobiele product Google Goggles voor Android aan. Het product stelt je in staat om afbeeldingen van voorwerpen te herkennen. De applicatie werkt behoorlijk goed, maar bewegende, levende voorwerpen bleek nog wel eens lastig. Maar het ging al behoorlijk goed voor een nieuwe applicatie. Wat zou de volgende stap zijn?
In Barcelona, op een groot mobiel congres, kondigde een Zweeds bedrijf de volgende stap aan: als je al voorwerpen kan herkennen, waarom dan niet gezichten? En dat is wat Recognizr doet. Ondanks dat het redelijk voorspelbaar was, is er direct een aparte naam voor verzonnen : Augmented Identity.
Hoe het werkt
Een gebruiker opent Recognizr en richt de camera van zijn mobiel op een persoon. De software van een ander bedrijf, Polar rose, vindt zijn gezicht een maakt een unieke digitale profiel door meting van delen van het gezicht en door een 3-D model te bouwen van het gezicht. Het profiel wordt vergeleken met profielen die al in een datbase staan. Als die persoon meedoet met Recognizr en een profiel en foto heeft ge upload, dan stuurt de server de bekende gegevens terug naar de mobiel. Denk bijvoorbeeld profielen in Twitter en Facebook.
(Er zit trouwens nog een Hollands tintje aan deze app: Polar Rose’ director of Solutions is Thijs Stalenhoef. Na zijn studie aan de universiteit Twente werkt hij nu voor het Deens bedrijf Polar Rose.)
De volgende stap
Maar ik denk dat het hier niet bij zal blijven. Hoe lastig is het om ook onbekende mensen op deze manier te herkennen? Goggles zit al erg dichtbij het moment dat je je mobiel op een foto kan richten, waarna deze vergeleken wordt met diverse foto’s die al op het internet staan. Met Recognizr erbij is het niet moeilijk meer om van bewegende mensen te checken of ze al foto’s op het internet hebben staan. Overigens: op dit blog heb je hier eerder over kunnen lezen. Ik dacht toen dat deze app binnen 1 jaar op de markt zou komen – die voorspelling klopte: binnen 7 maanden staat Recognizr er nu.
Gebruik van Augmented Identity
Combineer Recognizr met het profiel, tags of de tekst die meestal bij foto staat en je hebt de droom van elke stalker. Toegegeven: het is mijn iets te snelle reactie op de tool. Je zal maar een vrouw zijn: je loopt over straat en zonder dat je het weet wordt een foto van je gemaakt. Iemand weet nu je naam en met een klein beetje mazzel waar je woont en nog meer. Ik verwacht dan meer burka’s op straat. En een heleboel mensen die elke vorm van sociale data van het internet gaan poetsen.
Als je aan de positieve kant kijkt: het zal mensen helpen die, zoals ik, problemen hebben om namen van mensen te herkennen. Of van verlegen mensen, die eerst willen weten met wie ze te maken hebben, voor met ze kennis te maken. De truck van de stalkers kan natuurlijk ook andersom: criminelen die over straat lopen zullen geen kans maken om ongemerkt op weg te zijn naar de volgende kraak. Andersom zal een ex-crimineel voor altijd moeten boeten voor zijn of haar daad.
Marketing toepassing
Het is een cliché, maar weer is een deel van Minority Report geen toekomst meer, maar realiteit: als bedrijven weten wie je bent (en of je klant bent) – verwacht dan veel reclame op basis van je gezicht. Word je al bang?