Augmented reality legt een informatielaag over de werkelijkheid heen. Dat een mobiele telefoon geschikt is om dit in de echte wereld te doen bleek al eerder, onder andere met Layar van SPRX. Dit soort applicaties is op dit moment enorm aan het groeien. De nieuwe generatie smartphones zorgen daar wel voor, door goede cameras en snelle internetverbinding.
De mogelijkheden van augmented reality zijn volgens mij ongekend – werd onze wereld al verrijkt door de informatie van het internet, nu dient zich de combinatie van die kennis aan met de werkelijkheid waarin die kennis belangrijk is, op het moment dat dit relevant is. Om een kleine opsomming te noemen : herkenning van de omgeving, extra informatie bij plaatsen, voorwerpen en situaties, scenarios bekijken bij bepaalde situaties (als ik deze of deze knop indruk, wat is dan het gevolg voor mijn motor?, je zou alleen al hiermee een heel CSI-seizoen kunnen vullen, etc).
Wat er gebeurt als je deze mogelijkheden combineert met gezichtsherkenning (face recognition), is in de volgende video te zien.
Voorwerpen, info en levende mensen worden met elkaar verbonden en dat levert een aardige video op. Misdadigers en veroordeelden : u bent gewaarschuwd – zelfs als uw straf al volledig is voldaan – u zal voortaan niet meer anoniem over straat kunnen lopen. Hetzelfde geldt voor beroemdheden. Of voor ons allemaal? Toch maar eens die Hyves pagina wat aanpassen misschien.
Marketing toepassingen
En voor u als marketeer breekt hiermee natuurlijk helemaal een fantastische (?) tijd aan: je kan zien of je fysieke locatie bezocht wordt door de juiste doelgroep en beter nog: je kan zien of de mensen met het juiste internet profiel, waarvan je weet dat ze interesse hebben in je producten, ook inderdaad in je winkel staan. Mmm…toch iets teveel lijkende op de irisscan van Minority Report, vrees ik.
Misschien moeten marketeers het maar laten bij het met augmented reality verfraaien van hun producten en promotie : hoe zou het eruit zien : een brochure of billboard met augmented reality ? Ik geef het nog een jaar hooguit voordat de eerste toepassing hiervan in het openbaar te zien zal zijn.
3 reacties
Erwin Sigterman
Ik ben echt helemaal lyrisch aan het worden van Augmented Reality op je telefoon. Hierbij krijg ik enorm veel nieuwe ideeen van, zeker in de leisure wereld!
Ewout Wolff
Hai Erwin,
Goed om te horen, ik denk ook dat de mogelijkheden zeer bijzonder & bijzonder groot zijn. Kijk hier voor eerdere posts over AR: https://www.onedaycompany.nl/internet-strategie/het-alomvattende-web-is-hier/