Het mobiele internet is bijna even hot als social media. En dat ondanks het einde van Mobile Monday. U Moet Dus Op Het Mobiele Internet.
En liefst nog meer: een eigen app maken, natuurlijk. Zelfs dit illustere blog heeft nu al een mobiele versie. Kortom: iedereen moet aan het mobiele internet. Nu zal ik mijn gebruikelijke argumentatie tegen dit soort kudde-denken even laten. Een belangrijkere vraag doemt op:
Wanneer moet je je mobiel bezoek ondersteunen?
Het logische antwoord is: als er voldoende klanten dit willen. En of ze dit willen is weer afhankelijk van wat ze werkelijk doen. En dat kan je weer goed zien in je online statistieken.
Bij Google Analytics bijvoorbeeld is vrij eenvoudig te zien hoeveel procent van je bezoek via een mobile device komt. Bij diverse klanten heb ik gezien dat dit percentage sinds 1,5 jaar in enorm tempo stijgt. Was dit 1,5 jaar geleden vrijwel nihil, nu zijn er al populaire websites die richting de 10% gaan. Dit betekent dat zij 10% van al hun bezoeken via een mobiel device komt. Een enorme groei.
Dit heb ik niet alleen gezien: ik was een maand geleden op een besloten bijeenkomst voor online managers. De meeste aanwezige managers onderstreepten de groei en zagen mobiel internet al over de 5% gaan.
Nog niet iedereen maakt dit mee: er zijn nu eenmaal categorien sites, die interessanter zijn om met een smartphone te bezoeken (denk bijv nieuws) dan andere. Ik adviseer iedereen om de mobiele groei goed in de gaten te houden. Zit je bijvoorbeeld nu op 3% en blijft de groei aanhouden, dan zou ik al in 2011 een mobiel project adviseren.
Maak bij 5% mobiel bezoek een mobiele site…
Voor mij is een percentage van 5% mobiel van het totale bezoek al voldoende zijn om een mobiele site te gaan maken – met een enkele uitzondering, die ik zo zal toelichten. Hierbij hou ik er rekening mee dat het aantal smartphones in Nederland en in het Westen nog steeds sterk toeneemt. En het gebruik ervan wordt ook steeds meer onderdeel van het dagelijks gedrag. Ook minder directe factoren wijzen op stijgend mobiel gebruik zoals investeringen, het aantal mobiele apps, etc.
Toegegeven, het is een arbitrair getal. Ik kan mij voorstellen dat je de lat pas legt op 10%. Ik denk echter dat grote bedrijven het zich niet kunnen veroorloven om 10% van hun gebruikers in de kou te laten staan. Zeker niet als je daarbij de groei van het mobiele internet verdisconteert: 5% vandaag kan goed binnen een half jaar 10% en meer zijn. Voeg daarbij de tijd die het meestal duurt om een mobiele site te maken bij grotere bedrijven en dan denk ik dat 5% zo gek nog niet is.
..maar hou rekening met het mobiele monster
Bij al dit enthousiasme moet je een ding goed in de gaten houden: welke mobiele devices je site bezoeken. Want er is een monster onder de mobiele devices, die in zeer korte tijd een groot deel van het mobiele bezoek voor zijn rekening heeft genomen. Nee, het is niet de iPhone of de Android. Het is de iPad. In een aantal gevallen was het gebruik hiervan goed voor 90% van de mobiele groei.
In dit geval moet je kijken of het zin heeft een aparte mobiele site te maken. De iPad kan in veel gevallen je site gewoon goed laten zien. Tenzij die veel gebruik maakt van Flash, uiteraard.
Blijft je site goed functioneren op een iPad, trek dan dit bezoek af van het totaal mobiel bezoek. Je wilt immers alleen je site echt vernieuwen of aanpassen voor mensen die een wezenlijk andere ervaring krijgen door met een ander device dan een PC je site bezoeken.