Netwerken en Samenwerking

Buurtleven.nl zet je stad online

Online community voor een bestaande gemeenschap
Online community voor een bestaande gemeenschap

Welke marketeer droomt er niet van : het starten van een internet community.

Maar weinig marketeers zullen het meemaken: de combinatie van bedrijven en online communities is tot nu toe geen sterke match. Laat staan met gemeentes of woningcorporaties – geen instellingen, waar je van zou verwachten dat ze zo gericht zijn op hun inwoners, dat ze een online community aan durven.

Introducing: Buurtleven.nl

Toch is dit precies wat Buurtleven wil zijn : vier grote Amsterdamse woning corporaties zijn dit gestart om de leefbaarheid van hun stad te verbeteren met behulp van het internet. En ze zijn serieus: uit alles blijkt dat ze niet over een nacht ijs gaan :

De corporaties gaan dit avontuur voor vijf (5!) jaar aan. De site wordt gerund door een professionele redactie en een netwerk aan buurtcorrespondenten. Webclusive zorgt voor de techniek en implementatie. Er zijn verschillende nieuwsstromen: berichten vanuit de reguliere media, ingezonden nieuws door bewoners en buurtgroepen en berichten van wijkcorrespondenten. De combinatie van professionele berichtgeving en bewoners die nieuws plaatsen heet uniek te zijn.

Verder is er veel aan gedaan om vooral te laten zien wat er in de buurt/wijk gebeurt. Dat komen bewoners te weten door in te loggen met een thuisgestuurde postcode. Uiteraard wordt dit allemaal getoond op een Google Map. Tot zover redelijk herkenbaar. Een aardige extra is dat je met je buurtbewoners in contact kan komen, ook al ken je hun email adres niet: contact gaat op basis van straat en nummer. Weer een barrière weg.
Buurtleven begint eerst met een beperkt aantal buurten. Dat is dan weer jammer: het zou mooi zijn als de hele stad in een keer zou meedoen.

Community binnen een levende gemeenschap

Wat mij van deze site treft is hoe anders het is dan normaal : dan moet je langzaam beginnen met een site/community en dan maar hopen dat het ooit zover komt dat je offline elkaar gaat ontmoeten (een belangrijke fase in het leven van een community). Bij Higherlevel kwamen we hier bijvoorbeeld pas aan toe na vijf jaar.

Hier gaat het andersom: een al lang bestaande gemeenschap van mensen krijgt een tool aangeboden, dat hun sociale netwerk versterkt. Zeg maar: de situatie die een gemiddelde marketing manager heeft : je hebt bestaande klanten en die biedt je nu een online omgeving aan. En dan maar hopen en wachten. Vaak levert het in een bedrijfsomgeving geen succes op: het is teveel “if we built it, they will come”. Het blijkt ook meer een dingetje van het reclamebureau en een of twee marketeers te zijn: te weinig passie is om echt een community mee op te starten. Het zijn eenmaal dingen die een langere adem vragen. Maar wat als je enerzijds interessante en up to date content biedt met een toegewijde groep goede mensen en je erin slaagt om de al bestaande gemeenschap te koppelen met je site ? Dan lijken de grootste hobbels geadresseerd.

Bestaande gemeenschap, bestaande initiatieven

Maar voor we allemaal gaan juichen, eerst nog wat beren op de weg. Want er zijn natuurlijk al diverse internet initiatieven in een “wired” stad als Amsterdam. En dan heb ik het nog niet eens over de typische stadsmedia, zoals bijvoorbeeld AT5 en Het Parool. Er zijn ook diverse sites, portals en blogs, die beweren precies dat te zijn voor een wijk of buurt, wat Buurtleven wil worden. Daarnaast heb heb je zelfs een direct concurrent, Buurtlink, die om ongeveer dezelfde redenen in het leven is geroepen en die goed bezocht wordt.

Het verschil lijkt hem dan te zitten in de samenwerking van de corporaties, die waarschijnlijk goed geworteld zijn in de stad en alle netwerken daarin; het doel van sociale cohesie waar ze een belang bij hebben en de lange adem die ze zeggen te hebben bij dit project. Dat maakt dat dit project een goede kans maakt. Maar het zal zich langdurig moeten bewijzen in de kritische Amsterdamse omgeving. Winning the hearts & minds zal een belangrijke taak zijn van het vaste Buurtleven-team.

Alle steden hun eigen community ?

Het zal spannend worden om te zien of het ook inderdaad over een jaar er nog staat en wat het resultaat is.
Als het niet gelukt is, dan hebben natuurlijk alle critici gelijk. Als het wel lukt, verwacht dan dat binnen 5 jaar alle grote steden een dergelijk opgezet concept hebben uitgeprobeerd. Voor marketeers zou het betekenen dat er een aardige case bijkomt wat het aan startinvestering (bloed, zweet, passie, veeel geduld en ook : geld) kost om werkelijk een online community te starten voor een bestaande klanten. En alleen al daarom is het te hopen dat dit concept slaagt.

4 reacties

  • Ewout Wolff

    Hai Henk,

    Ja, ik heb buurtlink.nl ook genoemd in mijn artikel (hier en op Marketingfacts.nl). Dus ook een goede site. Het artikel hier gaat echter meer over de komst van de nieuwe site dan dat ik uitgebreid over de verschillen en overeenkomsten wilde hebben tussen de verschillende sites.

  • J. Bollejan

    Goede morgen,

    Als koren op je molen:

    Een bepaalde makelaar die zich met verhuur van winkels bezig houdt (….La Salle >… als ik het goed heb) voorspelt, dat de vraag naar winkels zal dalen. Dit i v m het stijgende gebruik van het internet om bepaalde goederen te kopen.

    Beste Groet,
    P

  • Ewout Wolff

    Hai J.Bollejan,
    Dit is inderdaad een ontwikkeling waar je je wat bij kan voorstellen. Zie: reiswinkels, platenwinkels. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat winkels met toegevoegde waarde altijd zullen blijven bestaan of er nieuw bij zullen komen.

    Wat ook een deel van deze ontwikkeling is: bedrijven/winkels die een “winkel” hebben, die eigenlijk meer een showroom is voor de online winkel dat een traditionele “echte” winkel.

    De ontwikkeling van Buurtlink en Buurtleven zal hopelijk bijdragen aan het besef dat gespecialiseerde/kleine niche-winkels van veel grotere waarde zijn voor mensen, dan alleen voor de buurt waarin ze staan.

    Want een ding is duidelijk: een stad zonder gezellig centrum, zonder leuke en bijzondere winkels is even gezellig als de zoveelste Vinexwijk met de standaard formulewinkels (Etos, Xenos, etc) erin.