Ik werk op dit moment voor de Efteling als hoofd online. Een interessante job, waarbij het belangrijk is om informatie online te zetten, online verkopen te realiseren en online marketing in te zetten.
Het is de Efteling, het meest vertrouwde Nederlandse merk en dus past hier ook veel beleving bij. Geen gemakkelijke combinatie en dus des te meer respect voor het bijna 60-jarige merk, dat het hier zoveel aandacht aan besteedt.
Maar met zo’n goed merk komt ook veel aandacht – van buitenaf. En dus word ik zo’n 4 keer per week gebeld of gemaild door externe bedrijven voor een prachtige “social media”-strategie, campagne of gewoon: -advies. Toch wel handig als je iemand Googlet voordat je hem/haar belt, want dat zou in mijn geval een hoop moeite besparen.
Maar het is duidelijk: social media verkoopt als een dolle.
Wat minder duidelijk is: wat verkopen de Social Media adviseurs nu eigenlijk? Kort gezegd: opvallend weinig, behalve veel (Amerikaanse) voorbeelden en een handige gebruiksaanwijzing voor Twitter, Hyves, YouTube en Facebook.
Dan maar mij focussen op mijn collega- online marketeers: mannen en vrouwen – wanhoop niet. Ik heb hier al eerder een goede presentatie gezet over social media ROI. Hieronder nog een goede van Googler Avinash Kaushik, al was het maar vanwege de memorabele slide met als tekst:
“Social media is like teen sex. Everyone wants to do it. Nobody knows how. When it’s finally done, there’s surprise it’s not better.”
Dat somt de staat van Social Media wel goed op, denk ik.