Improvisatie cabaret draait om interactie met de zaal: vraag om een onderwerp, een favoriete film, soort muziek en maak daar vervolgens een item van. En die interactie moet snel – dan is het effect van een verrassende vondst het grootste.
Mier is een cabaret duo, dat improv al meer dan 12 jaar heeft gedaan bij zo’n 1100 bijeenkomsten. Na zoveel jaar is het belangrijk om te blijven innoveren (routine en improv gaan niet lekker samen). Hierdoor ontstond de gedachte :
Improv via social media – zou dat werken?
Erik Kuperus, het ene deel van het duo, wilde dit al jaren, maar het was lang niet mogelijk – door de traagheid van het internet en door de geringe kwaliteit van video en audio. Maar 28 mei 2011 was het eindelijk tijd voor de eerste social media-improv-tryout, genaamd: YouCtrl.Us.
- De eerste act: vind iemand met veel followers op Twitter en vraag aan die followers iets persoonlijks te zeggen over de Twitteraar. Als er voldoende dingen binnen zijn, maak je een rap erover. (de video hieronder laat het slachtoffer zien, met het resultaat).
- Een invul lied bestaat uit suggesties voor de muziek vanuit Twitter.
- Daarna staat een cabaretiers als verslaggever voor een bluescreen en moet raden wat de inhoud is van de YouTube film, die achter hem draait. (het onderwerp is geroepen/getweet vanuit de zaal of daarbuiten).
- Als laatste: de show werd live uitgezonden via Ustream. Zo’n 30 mensen keken permanent mee. Hen werd gevraagd of ze Skype konden aanzetten. Een van hen werd uitgekozen en een gesprek kwam met haar op gang. Haar verhaal werd later gebruikt om met suggesties vanuit de zaal een nieuwe sketch op te zetten.
Social media: voor, tijdens en na
Uiteraard werd de try-out omgeven met alle internet-parafenalia: ruim van tevoren stond een video op de YouCtrlUs-site, de Facebook-pagina en Twitter-pagina waren ook al klaar. De dag zelf waren organisatoren en followers al aan het twitteren met de hashtag #youctrlus. De hashtag werd gebruikt om de suggesties vanuit Twitter te vinden en te laten zien aan de zaal als Twitter-stream op het scherm op toneel.
Tijdens de show werd een Facebook-pagina gemaakt van alle informatie van de avond. (foto’s van de achtergrond, websites waar gezocht was, muziek die gevonden werd, etc) De naam van de Facebooker: Ewoud Controlus…..
De show werd live uitgezonden via Ustream. De foto’s komen op de YouCtrlUs-Flickr stream, gemaakt door Henk-Jan Winkeldermaat. (Henk Jan is al jaren als fotograaf aanwezig bij alle belangrijke internet events in Nederland).
En….was het leuk?
Kortom: een avond veroorzaakt, gedeeld, vermenigvuldigd en beklonken door en dankzij Social Media.
Leverde het voldoende resultaat op voor de zaal en de cabaretiers? Ik denk het wel: af en toe viel het tempo wat uit de show (als we bijvoorbeeld moesten wachten op Skype), maar in het algemeen zaten de social elementen goed voorbereid verwerkt in de show. Dat alleen al was knap – hoe vaak heb je niet een congres meegemaakt, waar de techniek van een simpele presentatie al niet werkte?
Als mensen in en buiten de zaal reageerden op elkaar en de cabaretiers – dan was het concept het sterkst. Op andere momenten was het “gewoon” improv: dan kwamen de reacties niet uit de zaal, maar bijvoorbeeld via Twitter. Maar eerlijk is eerlijk: die social media waren natuurlijk wel de hoofdrol-spelers van de show, dus af en toe overdaad aan social media mocht deze avond.
Ik ben benieuwd of het de mannen gaat lukken om net zo bespeeld te worden via social media, zoals hun foto (boven) suggereert. Het zou mooi zijn: een show voor mensen die overal op de wereld zitten en die dankzij elkaars suggesties samen een snel interactieve show kunnen maken.
Het begin is er in ieder geval en het was overtuigend. En de altijd lastige vraag bij thuiskomst: “En? Was het leuk?” was nu eenvoudig te beantwoorden: “O, jazeker!”
Foto: courtesy of YouCtrlUs