Zonder dat ik het eerst merkte, had Eric Jan Achten (@EJ888) mij via Twitter een briljante slideshare gestuurd. Hij is al eerder in het jaar uitgekomen en dan neem ik zoiets meestal niet meer op in mijn blog.
Maar ik was zo blij met deze presentatie, dat ik hem hier wel moet plaatsen. Ook omdat hij uitkwam in de zomer – wanneer niet iedereen aan het lezen en bloggen is.
Wat maakt deze presentatie zo bijzonder ?
Zo’n drie jaar geleden ongeveer kwam het sociale netwerk in zwang. En hoe meer er gesproken werd over relaties, vrienden, identiteit en “conversation”, des te meer had ik behoefte aan om eens van een goede ouwe socioloog te horen hoe dit soort zaken in elkaar zitten in de offline wereld. Want: veel van al het zogenaamde nieuwe gedrag is voor een socioloog direct herkenbaar.
De onderstaande presentatie is niet van een socioloog, maar wel van iemand die de offline en online wereld bij elkaar brengt en direct met elkaar vergelijkt. Plus: hij wijst er in sheet 24 er mooi op: als je de fundamentele verandering van het web wilt begrijpen – krijg inzicht in Sociologie, niet in technologie.
Daarin is hij overigens niet de enige: Mark Zuckerberg vertelde al eerder aan Jeff Jarvis van Buzzmachine dat Facebook minder over technologie moest gaan, maar meer over sociologie. En als iemand dit zegt, die het grootste sociale netwerk aller tijden onderhoudt – dan is het de moeite waard hiernaar te luisteren.
Zes punten van deze presentatie
Kortom, dit was een presentatie waar ik al een tijd op zat te wachten. De presentatie is van Paul Adams, Senior User Experience Researcher bij Google. Hij vertelt : hoe menselijke sociale netwerken werken. Hoe dit nu online zit en waarom we op dit moment nog geen geschikte instrumenten online hebben om optimaal om te gaan met onze relaties.
Zijn verhaal draait om 6 punten:
- Hoe het web fundamenteel aan het veranderen is:
We brengen steeds meer tijd door met andere mensen online. Hun meningen, links en commentaar zijn voor ons belangrijker aan het worden dan machines, stilstaande website en techologie. - Het sociale netwerk in het normale leven: Hoe mensen met elkaar verbonden zijn offline en wat dit betekent voor hun gedrag online.
In de offline wereld, net als de online wereld, hebben we niet een grote groep “Vrienden”. Het zijn eerder onafhankelijke groepjes mensen, die we op een verschillende manier kennen. Het leidt tot verwarring en onbegrip, als we verschillende mensen op een en dezelfde manier aanspreken. - Relaties: we hebben allemaal verschillende verhoudingen met de mensen in ons leven en iets voor hen ontwikkelen of bouwen is zeer verschillend.
Dit betekent dat wat voor de ene groep geschikte informatie is (de buren in het nudistenkamp), voor een ander volkomen verkeerd is. (je andere vrienden).
In het normale leven hebben de meeste mensen gemiddeld maximaal 150 mensen die ze redelijk kennen – ons DNA lijkt ons niet in staat te stellen om meer mensen echt te kennen.
Met mensen, die niet behoren tot onze “inner circle”, hebben we een zwakkere connectie. Sociale netwerken versterken ons vermogen om juist deze zwakkere connecties te onderhouden – waardoor we met meer mensen in contact staan en ook met deze mensen informatie kunnen delen. - Invloed – hoe mensen elkaar beïnvloeden en hoe dat beïnvloed wordt door de structuur van ons sociale netwerk.
Zelfs binnen een klein groepje vrienden geef je de ene keer meer gewicht aan de mening van de ene vriend (bijv: juridisch advies van een advocaat/vriend) en de andere keer meer gewicht bij die van een andere vriend (advies waar je de beste bonbons koopt). - Identiteit : waarom identiteit de hoeksteen is van het sociale web.
Vertrouwen in iemand is sterk verbonden met diens identiteit. Mensen denken daarom goed na over hoe ze op het internet overkomen. Om zaken ingewikkelder te maken: mensen hebben verschillende identiteiten.
Ik ook, bijvoorbeeld: vader, echtgenoot, vriend, ondernemer, opdrachtnemer, presentator, blogger, twitteraar. Ik denk daarom goed na over wat ik zeg als vader (mijn dochters volgen mij op Twitter) en over mijn opdrachtgevers meld ik online zeer weinig. Tegelijkertijd is het als blogger juist erg spannend om dingen te vertellen, die je bij bedrijven bent tegengekomen. - Privacy: waarom het cruciaal is om mensen controle te geven over hun eigen data.
Mensen vinden hun privacy zeer belangrijk. Marketeers en bedrijven die zaken met consumenten willen doen, moeten deze daarom ook respecteren en mogelijkheden geven om deze te beschermen. Als een bedrijf mij helpt om de relatie-jungle die hierboven beschreven is, goed te managen, dan vertrouw ik dit bedrijf meer en meer met mijn persoonlijke gegevens. Dit was bijvoorbeeld voor mij een reden om Facebook te verlaten – te vaak had deze service ineens gegevens die voor de ene groep mensen bedoeld was, leesbaar gemaakt voor een andere groep. Of iedereen.
Tenslotte
De presentatie is voor mij een mooie beschrijving dat online en offline sociale netwerken veel op elkaar lijken. Dat deze sociale netwerken steeds belangrijker worden voor het internet. Maar dat we op dit moment nog veel te weinig genuanceerd en gedifferentieerd omgaan met onze online relaties en wat daarmee samenhangt. Dit zal moeten veranderen.
Dit was een zeer korte samenvatting van de onderstaande presentatie. Hij duurt lang – wel 179 sheets lang, maar ik hoop dat je er net zoveel inzicht en plezier uit krijgt als ik.