Nieuwe Concepten

Cloud computing is de hemel voor marketeers


Op de NextWeb heb ik gezellig een biertje staan drinken met Werner Vogels, COO van Amazon.com. Zijn presentatie en latere toelichting gaven aan dat Amazon een nieuw systeem heeft ontwikkeld, waardoor o.a. startups geen eigen infrastructuur meer hoeven aan te schaffen.

Wat is Cloud Computing?
De naam van het concept achter dit systeem? “Cloud computing”. En het is niet alleen hot dankzij Amazon: alle grote spelers en veel nieuwe kleintjes zijn hier druk mee bezig.

Eenvoudig gezegd is dit een manier van organiseren van een computersysteem, waardoor je het rekenwerk opdeelt in kleine stukjes en verdeelt over verschillende computers.

Klinkt nog te onduidelijk? Zegt SETI@home je iets?

In de jaren ’90 hadden deze enthousiasten voor het buitenaardse leven geen geld voor een dure computer om data te analyseren. Dus bedachten ze een slimme truc: ze verdeelden de data en vroegen duizenden websurfers om de rekenkracht van hun individuele PC’s er op los te laten. En zo gebeurde: het leverde prachtige screensavers op.
Als deze gegevens geanalyseerd waren, werden ze weer teruggestuurd naar SETI, die alle data weer keurig bij elkaar zette. Alleen toen heette dit fenomeen “distributed computing”.

Verschil met nu is: het systeem nu gebruikt de 1000-en thuiscomputeraars niet meer. Maar verdeelt de rekenlast over duizenden goedkope computers in bijvoorbeeld een eigen datacenter.

Wat zijn de voordelen?

  1. Denk aan al die webdiensten, die je nu al van het internet af haalt: gmail, google, google docs, twitter, hotmail – ze kunnen goed geserviced worden door cloud computing-partijen. Op eenzelfde manier kan je je eigen software laten hosten door dit soort partijen.
  2. Je hebt geen eigen servers/ infrastructuur meer nodig voor je eigen bedrijf. Je gebruikt webservices die bij de leveranciers van cloud computing staan via je browser. Denk wat dit betekent: geen wekenlange installaties, geen problemen met andere applicaties, die op je systemen draaien. Geen grote afhankelijkheid van je ICT-afdeling. En vooral: niet elke keer het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.
  3. Eenvoudig gezegd: je krijgt alleen de dienst, zonder de software- en hardware-problemen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je heel snel en gemakkelijk sofware begint te gebruiken wanneer je het nodig hebt en ermee stopt als je het niet langer nodig hebt!

Voor wie is het interessant?
Dit is leuk voor iedereen, die relatief standaard software gebruikt. Wij allen dus. Of je hyper-relevante software of zeer unieke software op deze manier via het internet moet betrekken, dat betwijfel ik: je hebt toch een afhankelijkheid van een andere, externe partij.

Ook is deze ontwikkeling interessant voor de leveranciers van software: hun diensten kunnen heel snel aan erg veel partijen verkocht worden, zonder uitgebreide installaties, problemen met andere applicaties, etc. En die uiteraard meegaan in deze vorm van distributie van hun software-diensten.
Vervelend zal het zijn voor partijen, die nu meer geld verdienden aan de consultancy en implementatie van hun software, dan aan de software zelf: als het nu veel makkelijker wordt om een standaard versie van hun software uit te proberen en te gaan gebruiken, dan heeft dat een grote impact op hun businessmodel.

Wat betekent dit voor (internet) marketing?
Het betekent volgens mij dat er grenzen wegvallen voor het massaal gebruiken van ASP/SAAS-diensten, kortweg: webservices. Dat betekent dat het voor marketeers gemakkelijker wordt om nieuwe diensten uit te proberen via het internet, zonder dat dit maandenlang overleg en dikke rapporten moet kosten. Innovatie en experimenten worden weer mogelijk !

Het betekent ook dat voorheen veel te dure software ineens binnen handbereik kan komen, omdat je alleen betaald voor de tijd die je van de service gebruik maakt.

Het betekent, kortom, dat software eindelijk gaat doordringen in de marketing afdeling. Dat, in combinatie met de mogelijkheid om snel nieuwe diensten te gebruiken, maakt mij als marketeer een zeer blij mensch.