Het blijft een verhaal, wat duidelijk het potentieel van het internet vertelt : verzamel een grote groep mensen met een duidelijke behoefte aan een min of meer standaard product.
De groep heeft onderhandelingsmacht en kan zware kortingen claimen. Reden daarvoor is eenvoudig : de grote brok omzet ineens, de geringe kosten voor invoer maken dit idee ook voor bedrijven aantrekkelijk. Kijk maar hoe verenigingen, branches en clubs eenvoudig aan kortingen kunnen komen.
O.a. op de NextWeb-conference werd gezegd dat we steeds meer gaan samenwerken op het Net. Denk aan diensten als Orkut, Hyves, OpenBC en dergelijke. Wat is dan logischer om gezamenlijk in te kopen ?
Een bedrijf(je) dat dit nog steeds met succes doet is United Consumers. Zij kopen gezamenlijk producten in als : benzine, gas & electriciteit, GSM’s en Zorgverzekeringen. En hoewel ik hier geen enorme groei zie, geloof ik wel dat ze goed draaien.
Natuurlijk is het probleem met internetbedrijven : hoe weet je zeker dat je “zomaar” ook korting krijgt ? En daarmee komt de oude onzekerheid van het internet terug : hoe weet ik dat ik niet genept wordt ?
En daar zie ik dus grote mogelijkheden voor de “communities” als Hyves en dergelijke : leden van die clubs betalen nu ook al voorzichtig voor kleine diensten en productjes online. Oftewel : het vertrouwen in de community is al aan het groeien. Hoe ver zijn ze dan om simpele producten als DVD’s ,tickets en verzekeringen te gaan kopen met zijn allen ?
Toch eens een balletje binnen Proteq opgooien hierover…. :^D