Een van de functies van een blog voor een bedrijf is interactie met bezoekers en klanten.
Dat lijkt misschien onbelangrijk, maar stel je de sitatie van veel bedrijven voor zij hebben zeer veel klanten in de loop der tijd verzameld en met het grootste deel van hun klanten (laat staan bezoekers) hebben ze geen echt contact. Als zij wel contact hebben, is het per brief, per email of via de telefoon. Alleen in het laatste geval hebben zij dus “echt” persoonlijk contact.
En het internet gaat dat proces alleen maar nog veel meer versterken – nu al hebben we klanten die alleen contact met ons hebben gehad via de website.
Dus hoe weet je of je het goed doet ? Wie je klanten zijn en waarom ze juist jou hebben uitgekozen ? Hoe je site het doet, waarom mensen via Google of Ilse zijn langsgekomen, hoe ze ons zien en wat ze inspireerde om hun minuten aandacht aan ons te geven in plaats van onze veel bekendere branchegenoten. Kortom : vitale informatie.
Dat kan je voor een deel opvangen met enquetes en marktonderzoek – bijvoorbeeld met een online panel wekelijks te ondervragen. Maar je kan meer: je kan gericht onderzoek doen en via je site relevante (!) vragen aan je bezoekers stellen. Je kan er zelfs aan denken om een consumentenpanel in te richten om levende mensen in de ogen te kunnen kijken en ze vragen te stellen !
Gewoon, enerzijds om te voorkomen dat je gaat geloven in je eigen sprookjes en anderzijds : omdat het veel leuker van echte mensen te horen is hoe tevreden of ontevreden ze zijn met je dienstverlening.
Uiteindelijk inspireert en choqueert dat veel meer dan welke droge cijfertjes dan ook.