Vanavond heb ik Google Presentatie uitgeprobeerd.
Ik was al een redelijke fan van Google Docs (documenten) en Spreadsheets (ja, duidelijk) : altijd de juiste versie van je documenten bij de hand, je kan ze delen en bespreken met anderen en natuurlijk : de meest belangrijke functies die je in Word of Excel hebt, heb je hier ook.
Het enige wat je nodig hebt : is dat je online bent.
Wat ik erg vond ontbreken, was een Powerpoint-variant. Dit komt vooral omdat we thuis een PC hebben, waar de laatste versie van PPT niet op staat. En dus kan ik een nieuwe presentatie of alleen bekijken (een speciaal programma kan je daarvoor downloaden) of je kan editen, maar je moet maar hopen dat het resultaat ook is wat je verwachtte.
Ik heb niet alleen uit idealisme een aantal keren OpenOffice geprobeerd – vooral voor Impress, de Presentatie-kant ervan. Maar we zijn nooit echt goede vrienden geworden.
Nu is sinds 17 september Google Documents uitgebreid met een Presentatie-programma. Dat konden ze doen, nadat ze Zenter hadden overgenomen. Nu ik er een paar dagen mee heb gespeeld kan ik zeggen : niet slecht, maar ik had er iets meer van gehoopt.
Wat ik daarmee bedoel is : de basic functies van PPT zitten er in – je kan een behoorlijk standaard presentatie ermee maken. Maar daar wringt natuurlijk net de schoen : dat doe ik al een tijdje niet meer. Ik ben van het soort dat probeert met streepjes, cirkels en dergelijke dingen nog duidelijker te maken. En dat soort tools ontbreekt nu (nog).
Is dat heel erg ?
Nee. Voor mij is het handig, want ik kan er PPT-presentaties op uploaden, bekijken en de eerste edits vielen niet tegen. Het feit dat je 10 MB aan presentaties kunt uploaden is alleen al erg fijn en ik ga deze opslag functie dan ook direct gebruiken.
Daarnaast zit in heel Google Docs nog een slimmegeitje : je kan heeel makkelijk een bestand downloaden naar je PC waar de “echte” PPT op staat en ook weer heel makkelijk terugloaden. Voor alle werelden dus keus, maar ook wijselijk rekening houdend met de realiteit, dat nog steeds meer dan 90% van de PC’s Office bevat.
Maar met de laatste toevoeging bij Google Docs, zie ik wel de dag naderen, dat die 90% stukgeslagen wordt.