Verdikke.
Dat is mijn eerste reactie op het nieuws van ReadWriteWeb dat het zakelijke sociale netwerk XING mijn favoriete site van het moment, SocialMedian gekocht heeft.
SocialMedian is een voorbeeld van een sociaal netwerk op basis van nieuws. Dit houdt kortgezegd in dat je het nieuws die mensen met een speciale belangstelling selecteren. Bijvoorbeeld: je kan zou mij kunnen volgen als je benieuwd ben welk nieuws ik interessant vind om op mijn andere blog, OverGroen, te plaatsen. Of op gebied van online marketing.
Maar waarom vind ik dit dan vervelend nieuws? Xing is een goed en degelijk sociaal netwerk voor professionals, dat veel fans kent in Nederland. Dat ik gekozen heb voor het andere alteratief, Linkedin, doet daar niet aan af.
Het gevoel komt meer omdat ik Xing al een tijdje geen nieuwe dingen zie doen. En omdat ik de combinatie van deze twee absoluut niet begrijp. SocialMedian is voor iedereen, Xing is voor de zakelijke markt. SocialMedian is hip, de andere site moet toch meer degelijkheid uitstralen. Het is meer een dingetje wat ze met elkaar kunnen doen. Plus de CEO van SocialMedian verhuist naar Duitsland. En de overname som bedraagt slechts $4 miljoen met wat aandelen erbij. En dat is echt te weinig voor zo’n leuke site.
Dat wijst volgens mij erop dat SocialMedian en de kapitaalverstrekkers die achter ze staan, ernstig in geldnood zaten en dan maak je vreemde keuzes, weet ik uit ervaring. Xing belooft dat ze Socialmedian ook als onafhankelijke site zullen blijven ondersteunen, maar ik vrees het ergste: ik denk dat de verschillen en cultuur en de visies teveel verschillen om het voor beiden gezellig te laten zijn.
Het meest eerlijk ben ik als ik zeg dat dit soort berichten mij een flashback geeft naar 2001-2002, waarbij je leuke sites vreemde bokkensprongen zag maken, waarna ze na een jaar of zo opgingen in de mist. En dat is een verdrietig aspect aan deze periode in online.