Interim Marketing Manager,  Nieuwe Concepten

Zakelijke Review Sites: Companyrating en You2b

 In de afgelopen maanden zijn er weer een aantal review-sites bijgekomen in Nederland.
Het leuke van deze sites is, dat ze zich focussen op (zakelijke) niche gebieden. Dit betekent een verdiepende ontwikkeling in de eerder beschreven ontwikkeling van consumenten mening sites.


CompanyRating.nl: beoordeel een Nederlands bedrijf

Deze site is opgezet door Intermediair en hij hoeft geen vrienden te worden met andere bedrijven, dat is duidelijk: je kan hier je oordeel geven over een (voormalige) werkgever. Dat lijkt direct misbruik in de hand te werken, onder andere van concurrenten, zoals Bas van de Haterd op Marketingfacts schreef. De site is misschien nog wel te misbruiken, het idee is verfrissend: laat “consumenten” nu eens echt aangeven wat ze vinden van een bedrijf. Benieuwd of het overeenstemt met andere bronnen.

Gal spuwen op je ex-werkgever of een afgewogen mening ?
Wat mij opvalt bij de reviews en commentaren over Companyrating, is dat men denkt dat bedrijven vreselijk worden bekritiseerd door anonieme mensen. Ik ben daar niet zo bang voor: ik vermoed dat een VNU-site wel heeft nagedacht hoe ze flamewars en misbruik moeten voorkomen. Kijk naar de diverse Hotel– en Restaurant sites: daar is het toch ook mogelijk om een redelijk afgewogen mening te vinden? Ik denk dat het te maken heeft met de onwennigheid van bedrijven zelf onder de loep te worden genomen.


You2b.nl: vinden, beoordelen, vergelijken en benaderen van interimmers en hun intermediairs
Deze site vervult een grote wens van mij uit maart 2008: hoe kan je de markt van interim management transparanter maken? Ik ben dus een blij mens (al was het maar omdat ik niet een concurrent ben gaan bouwen).

Op de site kan je over intermediairs reviews bekijken, de score, de hoeveelheid commissie die zij vragen en andere details. Er zijn nog maar weinig reviews binnen, maar de site is nog maar net begonnen. Zeer interessante informatie voor mij, omdat ik nu kan zien welke intermediairs het best en slechtst scoren voor bijvoorbeeld “interim management en marketing” (the interim house en Corgwell, respectievelijk)


Wat zegt een review over interim intermediairs?
Net als bij restaurants heb je hier het dilemma: wie neem ik serieus, hoeveel reviews zijn er in de afgelopen maanden geweest en wat zegt een review over een intermediair?
Wat kan je met een review als:

“Een informeel en professioneel bureau waar ik graag voor werkt. (!) Goede intake gesprekken, interessante opdrachten en ze bereiden je goed voor op de opdracht en de opdrachtgevers. Marge is prima en ze betalen ook nog snel je facturen! Kortom, een goede intermediair die snapt waar we als zelfstandigen (en opdrachtgevers!) behoefte aan hebben.”

Dit spreekt mij aan: ik houd van informeel contact, intake is cruciaal, de opdrachten natuurlijk ook. Teveel marge is niet altijd prettig en het snel betalen van facturen kan soms het verschil zijn tussen wel en geen vakantie. Toch maar eens contact opnemen met dit bedrijf, kijken of ze aan de telefoon ook zo goed klinken als hier staat.

Lees je een review als:

“Opdracht was prima. Begeleiding vanuit (x) was niet bestaand. Ook bij het aflopen van de opdracht niets meer gehoord, ook niet na sturen van e-mail. Opdrachtenschuivers.”

 en combineer dit met

“Begeleiding was nihil, maar daar zit ik ook niet op te wachten”

dan weet je vrij snel wat je aan een bureau hebt, wat veel tijd en inspanning kan schelen.


Samenvattend: de transparantie op de arbeids- en interim markt gaat gestaag door
Ik denk dat dit twee leuke en interessante initiatieven zijn: Bij Companyrating heb ik een kriebel, die zegt dat het bij te groot succes de kop op zal worden gedraaid – want dan gaat het de rest van VNU of Intermediair schaden. Het zou briljant zijn als het een succes wordt.
Voor You2b ben ik benieuwd of interim management groot genoeg zal blijken te zijn, om de vergelijking van intermediairs relevant en geloofwaardig te laten zijn.

Het zal niet altijd gemakkelijk zijn voor intermediairs en bedrijven, die zich zorgen maken over hun reputatie, maar deze ontwikkeling is onontkoombaar.

En het mooie is: de bedrijven die de beste kwaliteit leveren voor hun klanten, zie je dankzij dit soort reviews gaan schitteren.  Kortom, kansen voor goede bedrijven!

3 reacties

  • Jeroen Bakker

    CompanyRating is in ieder geval lekker gemakkelijk: je hoeft niets te reageren om er troep in te kunnen zetten (zie mijn testreview van Pipo de Clown, even kijken hoe snel die weg is).

    Twee aanvullingen zijn trouwens Jobber van TempoTeam (nog niet echt actief als community, wel als site: http://www.jobber.nl) en JobInsider (bekend van Dragon’s Den: http://www.jobinsider.nl). En dan weet ik nog van twee start-ups dat ze hier mee bezig zijn…

  • Jan Kees

    Ewout,

    Ik denk dat dit de toekomst is en dat bedrijven hierin mee moeten gaan of roemloos ten onder zullen gaan. Als een dergelijke site voldoende momentum heeft dan maakt het niet meer uit of je meedoet of niet, als je er niet opstaat is het net zoiets als een slechte rating, dan doe je niet meer mee. Je wordt eenvoudig weg niet meer in het selectieproces meegenomen door consumenten.

    @jeroen: een redactie maakt het, zeker in het begin een stuk realistischer. Op een gegeven moment zitten er zoveel reviews in dat een enkele rare niet meer meetelt.

    Zeker als je op een gegeven moment een soort ranking gaat invoeren wie de meeste reviews heeft gegeven en wie daar dan de hoogste waardering weer voor krijgt. (een “deze review was nuttig” feature.

  • Ewout Wolff

    @Jeroen Bakker – mmm…ik vind Jobinsider iets te grundlich, als je het mij vraagt. Hier zitten zoveel vragen in, dat ik niet graag mijn info hier in zou willen zetten. Of je nou positief of negatief bent: ik zou niet persoonlijk terug te traceren zijn tot mijn mening. Niet dat ik daar bang voor ben, maar dat zou niet de reden zijn voor mij om hier mijn mening te geven.

    Jobber.nl lijkt iets korter, maar lijdt aan hetzelfde euvel.

    Ik denk niet dat veel Nederlanders bereid zullen zijn om in een van de sites ook maar iets te melden. Zelfs ik als externe geef de moed op. Als ik positief ben, ben ik een slijmbal. Als ik negatief ben, ben ik negatief.

    Tuurlijk, een redactie is goed, maar vraag je dit af: welke malloot gaat voor zijn lol dit soort sites vullen? En ja, het lijkt mij goed dat dit soort sites de barrieres voor informatie flink naar beneden brengen. Anders zijn ze een kort leven beschoren.