Bloggen. Dat deden we vroeger – het was de manier om je gedachten een stem te geven. Zeker toen Social Media nog niet bestond, was dit een goede manier om wat te vertellen.
Ik begon ermee in 1999 en het was een kleine thuis-industrie in de jaren daarna: allemaal enthousiastelingen en experts deden hun best om het eerst, het best, het mooist dingen te beschrijven die we zagen, wisten en meemaakten: welke tools/ideeën/foefjes werkten voor conversie, hoe je een YouTube video slim kon embedden in je site – dat soort werkt.
Later ontstonden grote blogs, die meerdere artikelen per dag uitspuugden van diverse schrijvers : Marketingfacts, Frankwatching, nu.nl.
Nu had je als schrijver meer platforms om je idee te verspreiden: op je eigen blog en op marketing-blogs. Grote voordeel van die platforms: de hoeveelheid kennis en de discussies die mede in de comments werden gevoerd: het was vaak de enige manier om aan gedegen kennis te komen.
Weer een paar jaar later kwamen grote social media sites als Twitter, Hyves, Linkedin en Facebook. Die een nóg groter platform boden. En waardoor je boodschap nog verder kon verspreiden. Beter nog: waarom zou je als doe-het-zelver nog een eigen site de lucht inhouden? – je kon beter alles meteen op Facebook zetten: leverde immens veel meer views op.
En discussies op sites waren ook niet meer nodig: dat deed je wel op Twitter: 10, 20 staccato reacties, gevolgd door ultrakorte discussie – kwam natuurlijk ook omdat de meeste mensen niet meer verankerd waren aan een desktop, maar het nu reageerden op hun mobieltjes.
(Tijdelijk) einde van een tijdperk
Het einde van het bloggen kwam in zicht: lange stukken werden niet meer gelezen, grote groepen mensen schreven in een noodtempo korte stukjes. Elk seminar, congres werd door 10 mensen beschreven en discussie was niet meer nodig: delen op social media was nu het Mantra. Een nieuwe industrie was geboren, met een eigen naam: “Content Marketing”.
Bloggen was niet meer nodig: de social media gaven je mening genoeg aandacht, zolang je maar veel volgers had. En misschien maar goed ook: we verzopen in onze mailboxen, RSS feeds en vooral notificaties. Who needs another opinion on a blog?
Intussen waren we wel erg afhankelijk geworden van de grote Aandachtsgevers en Deelfabrieken. En het werd duidelijk dat je moest betalen voor meer kijkers en volgers – want Social Media bleek te zijn ontwikkeld tot een advertentie imperium.
Bloggen zelf was ook niet meer zo simpel: het was een Vak, bleek: SEO was nodig, met het Belangrijkste Woord aan het Begin van je blogpost, teksten niet te lang en niet te kort, kopjes, tagmanagement, een verplichte foto, automatische doorvertaling naar de diverse social-platforms.
Bloggen werd een strijd om de efficiency, waarbij de juiste delivery belangrijker werd dan de kwaliteit van de mening.
Herontwaken van de bloggosphere
En nu komen we er achter dat we afhankelijk zijn geraakt van instrumenten die manipuleren, privacy schaden en Fake News verspreiden. De beste direct marketing machine ooit gebouwd, minutieus gevuld door onszelf, over onszelf.
En dat vraagt om een ander model van het internet. Originele gedachtevorming en vooral veel discussie. Dat blijkt ondanks de veelheid aan tools ineens lastiger dan gedacht: want de disscussie is allang verdwenen online.
Dus kijken we naar Marleen Stikker van de Waag bij Zomergasten, moet je lid zijn van Bits of Freedom – of je organiseert een Keukentafel, PublicSpaces, een Mediavilla-Meetup of een Digital Wednesday.
En dan spreek je elkaar weer – zonder trolls, zonder haast en komt er discussie op gang. En we vragen elkaar: waar heb je dit beschreven, waar kan ik dat vinden? Waarom maak je er geen blog van? “Ehm..”, is de eerlijke reactie, “ja, dat zou ik misschien wel moeten doen.”
En ook ik ben weer begonnen
Daarom deze post . En misschien wel nog meer blogs. Over hoe we onze privacy weer beschermen, welke tools en sites we wel en niet moeten gebruiken (Signal, Firefox met Startpage.com) en hoe we als burgers weer meer controle krijgen over ons leven, onze data en onze publieke ruimte.
Puur, ruig, Inhoud boven Efficiency – en Lang. Héél Lang ;-).
Ik ga nu een speciale plugin (Isso) neerzetten, zodat iedereen hier commentaar kan geven, of discussiëren dat het een lieve lust is.
We zijn weer begonnen met iets nieuws, de volgende evolutie van het Web is begonnen. Doe je mee?
2 reacties
Ton Zijlstra
Als je toch WP gebruikt, mag ik je dan vragen om ook de IndieWeb plugin(s), maar met name de Webmention plugin daarvan te installeren? Als ik jouw site dan noem, krijg jij daar een melding van, en ontstaan weer de gedistribueerde conversaties over blogs heen die vroeger via trackbacks tot stand kwamen.
Ewout Wolff
Gedaan @Tonzijlstra 😉