Ik heb al een aantal jaren het voorrecht om Howard Rheingold te kennen. Godfather van de online community. Hij blijft als een antropoloog het menselijk gedrag online verkennen.
Hij is tegenwoordig professor voor nieuwe media.
Zijn laatste project gaat over Aandacht en hoe hij (en wij) moeten strijden om de aandacht van ons publiek. Een bizar beeld uit deze Vlog: man houdt verhaal over aandacht van mensen die naar hun laptop kijken voor een publiek van mensen die naar hun laptop kijken.
We hebben aandacht nodig
Een wijze les voor mij, die met veel plezier saaie verhalen heeft doorstaan met twitteren en/of te praten via een backchannel: we verbreken het contact en daarmee een stilzwijgend contract tussen spreker en luisteraar. En daarmee de basis voor elke vorm van informatie- en kennisoverdracht.
Ben je geen professor, spreker of presentator? Let de volgende keer op hoe goed je je voelt als je gesprekspartner naar je kijkt en tegelijkertijd zijn Outlook bekijkt en bewerkt. Een gesprek voelt niet goed zonder de aandacht van de ander(en).
Nieuwe afspraken voor aandacht?
Kortom: er was vroeger een stilzwijgende afspraak hoe we met elkaar praatten. Dankzij het internet en mobieltjes is die afspraak nu aan het afbrokkelen. En zo langzamerhand wordt het tijd om te kijken of we hiervoor nieuwe afspraken moeten maken. Het is al normaal om mobieltjes uit te doen bij een concert of in een restaurant. Is het binnenkort normaal om mensen te vragen de laptops uit te doen en om de spreker diep in de ogen te kijken?
Lange tijd geleden heb ik ooit een vurig pleidooi gehouden voor het internet, toen dit nog niet zo populair was. Mijn tegenstander verloor, maar een argument van hem heb ik niet vergeten: “Informatie kan je verspreiden, maar Aandacht kan je niet verdelen”.