Iedere keer dat je op een zoekresultaat van Google klikt, dan vertel je op die manier dat dit een goed resultaat was. De kans dat dit resultaat stijgt in de ranking verhoogt daarmee. Elke link die je aanbrengt naar een andere site, heeft invloed op de manier waarop “het internet” die site beoordeelt.
Elke voorkeur die je uitspreekt door je klikgedrag op een site, helpt de eigenaar om de site te optimaliseren. Elke “Digg” die je geeft, elke vriend die je op je Linked-in account toevoegt.
En dat elke dag weer, tientallen keren per dag, door miljoenen mensen.
We voeden de machine, die internet heet. Veel, vaak en met veel plezier.
Daarom vond ik het wat cynisch om het volgende bericht op Nu.nl te lezen : Internetspel geeft armen rijst. Een spel, waarmee je rijstkorrels kan winnen voor arme mensen, door mee te spelen.
Of dit nieuws is, valt te betwisten. Ik ken The Hunger Site al jaren (ga je gang, klik jezelf hier helemaal gek op) en dit is ongeveer hetzelfde idee.
Maar het viel mij wel op: we babbelen over collaboration, wikinomics en wat nog meer voor mooie kreten. Maar ons dagelijkse geklik helpt de mensen die het werkelijk nodig hebben, niet.
De andere kant is dat het wel heel cynisch is dat wij, Moderne Westerlingen, alleen door een lullig spelletje aan anderen denken. Maar weet je wat ?
Dan is dat maar zo. We zijn ook maar mensen. En het belangrijkste is: we denken even niet alleen aan onszelf en het mooiste: we helpen daadwerkelijk anderen.
Iemand die met een briljant idee komt, waardoor we met zijn allen nog veel meer mensen nog veel beter kunnen helpen: ik sta er open voor.