Internet Marketing Manager,  Nieuwe Concepten,  Online Leven

Viral marketing via Limewire

Wat gebeurt er als je geheime stukken in je persoonlijke computer zet ? (een experiment)

Het is alweer een tijdje geleden, maar een ongelukkige secretaris van de Raad van Bestuur was het meest opvallende slachtoffer : hij had Limewire, software waarmee je bestanden als mp3 kan downloaden van anderen, verkeerd gebruikt : thuis stonden geheime zakelijke stukken gewoon tussen zijn mp3’s.
Gevolg : mensen konden via Limewire die stukken gewoon lezen. Was niet leuk, voor AXA.

Dat maakte mij wel nieuwsgierig. Vandaar dat ik op 16 april het volgende Word document in mijn Limewire-directory zette : “Vertrouwelijk – alleen voor MT-leden of directie 131105”.

De inhoud was ongeveer zo : “…Als wij nu hard in de markt gaan roepen over onze prijs, dan is een reactie van andere verzekeraars zeer wel denkbaar. Ook omdat we in samenspraak met Hill & Knowlton de berekeningen openbaar willen maken in een persbericht.
De eerste geluiden van concurrenten lijkt sterk in deze richting te gaan. Hoe paradoxaal ook – we moeten rekening er mee houden dat onze campagne te succesvol is. Een ingreep van de branche kan daarom catastrofaal zijn voor onze gewenste positionering, laat staan over ons imago als we na een dergelijke ingreep alsnog de markt op moeten met een veel minder sterke propositie.”

– Fictie natuurlijk, dames en heren, pure fictie !

Wie schetst mijn verbazing toen een paar weken later een mail binnenkwam van een klant. Die wees mij op de ongelofelijk domme fout van iemand van ons bedrijf, door een bestand in Limewire te zetten….

Dat werkt dus geweldig, dat peer-to-peer ! Mocht je nog een boodschap willen overbrengen aan Nederland, dan ligt hier je kans. :^D