Internet Marketing,  Nieuwe Concepten,  Online Leven

Waar blijven de Europese webshops?

Ik zat afgelopen weken in de Ardennen, gelukkig te zijn met een internet-loze laptop en dito telefoon. Ik las wat plaatselijke kranten en bladen en daarbij viel mij op, hoe weinig (van oorsprong) Nederlandse sites genoemd werden.

Bol.com is….Nederlands? 

Sterker nog, ik had de Emerce bij mij. Tot mijn verbazing bleek dat Bol.com niet langer van Berthelsmann was. (Berthelsmann On Line, toch?) En Bol is niet langer een bedrijf, dat in alle Europese landen opereert. Nee, het blijkt dat het merk per land verdeeld is onder de meest biedende. Zo is Bol.de van Buch.de/ag.

Europese webshop voorbeelden
Kelkoo is een Europese shop (kijk maar onderaan de site) en grappig genoeg: ze zijn van Yahoo. Easyjet is centraal, Europees opgezet. Hoewel dit schilletje maar dun is. Banken dan? ING Direct heeft een redelijke spreiding over Europa en daarbuiten. Verzekeraars dan ? Ineas is zo opgezet. Maar het is vrij onbekend en niet breed vertegenwoordigd in heel Europa.

Nog iets dieper gespit. De vereniging van Europese “distance sellers” heet Emota. Het is wel mooi om die lijst met verenigingen te zien die hier onder vallen, zoals Thuiswinkel.org.

Maar wat opvalt is dat ik maar weinig namen herken van al die bedrijven. En als ik ze ken, zoals Carrefour, dan heeft die een franstalige site waar je wel kan bestelllen, maar waar het niet mogelijk is om buiten Frankrijk te bestellen. LaRedoute is dan weer een positieve uitzondering. (ik word zelfs aangezien voor een amerikaan)

Waarom is dit, terwijl het zo makkelijk moet zijn? Wat kan het meer zijn dan je site te laten vertalen en verschillende verschepingsmethoden aanbieden?

Onzekerheid en traditie begrenzen online
Een belangrijke verklaring voor deze situatie, is dat er tussen de Europese landen nog veel barrières liggen. Een studie van Eurobarometer van eind 2006 (consumer protection in the EU) gaf aan dat twee derde van de EU-retailers alleen op hun thuismarkt verkopen. De belangrijkste reden om niet cross-border online aan te bieden, is dat retailers en consumenten onzeker zijn over de situatie, als een klant niet betaalt en/of welke regels gelden bij klachten en dergelijke.

Daarnaast is niet onbelangrijk, dat traditioneel veel leveranciers werken met landenorganisaties. Dit betekent dat ieder land zijn eigen agent/distributeur heeft, die zorgt voor de landelijke omzet. Om over dit bestaande netwerk heen te stappen en via je eigen site aan te bieden al leverancier, moet je veel potentie in internet zien en/of een erg sterk merk hebben.

Toekomst van Europese webshops
De Europese Commissie is gelukkig bezig om interne barrières af te breken. Daarnaast beginnen bestaande online retailers langzamerhand in te zien dat ze niet zo heel veel meer hoeven te investeren, om zaken te kunnen doen in de rest van Europa.

Het zou fijn zijn als het niet meer nodig is dat Amerikanen ons laten zien hoe je online realiseert op een groot continent: want Amazon.com is niets anders dan een grote retailer, die zijn producten overal uit de USA haalt. Als zij het al een tijdje kunnen, dan moeten wij dit toch ook kunnen?

Maar ik ben optimistisch: ik verwacht dat de groei van online consumptie in buitenlandse winkels gaat groeien. En ik denk de dag nog wel mee te maken dat er een grote online winkel komt, waar je spullen kan kopen uit alle landen van de EU.

Ik heb in de Ardennen al een aantal heerlijke producten gezien, die ik de komende tijd met veel plezier online zal gaan aanschaffen. De toekomst is voor online Europese lekkerbekken.

2 reacties