Een belangrijk ding voor ondernemer is vertrouwen te kweken bij (potentiële) opdrachtgevers. Dit doe je door een professionele uitstraling in kleding, auto, kantoor, visitekaartje en natuurlijk : gedrag. Een prachtig CV, mooie site en een stralende lijst met succesvolle projecten bij A-merken.
Vroeger was dit nodig om die brandende vraag te beantwoorden : Wie is die vent eigenlijk ? En hoe groot is de kans dat hij resultaat voor mij haalt ? En vooral : wat is het risico dat ik met hem binnenhaal ?
Tegenwoordig is dit vrij eenvoudig opgelost door de Firma Google. Of zoals een kersverse opdrachtgever het naar zijn klanten schrijft : “Google zijn naam “ewout+wolff” en leer onze externe spreker kennen”. En inderdaad : je krijgt een redelijk beeld wie ik ben.
Nou ben ik al tenminste sinds maart 1996 online (blijkt hier), dus meneer en mevrouw Google hebben mij al 11 jaar in hun verzamelboeken kunnen plakken. Maar ook als je later online kwam en minder fanatiek online aanwezig bent onder je eigen naam : steeds minder mensen ontsnappen aan de vindbaarheid – al was het maar door offline-publicaties, die online worden gezet.
Een voordeel is dat je steeds makkelijker minder gezellige mensen kan uitvissen. Zo werd een oplichter met naam en toenaam besproken door een slachtoffer in een goedbezocht online forum. In geen tijd liet Google deze tirade als eerste resultaat zien bij het zoeken naar zijn naam – handig, voor potentiële slachtoffers.
Een nadeel is dat het je privacy makkelijker prijsgeeft dan vroeger : als een tennisblaadje je hilarische uitglijder bespreekt is dit niet erg als 200 leden het lezen – minder leuk is als iedereen online ineens kan weten dat je tennist. Of dat je kinderen er spelen; wanneer ze moeten uitspelen en waar. Dat je een hond hebt. Dat je ergens werkt. Dat je vrienden hebt, die een leuk grapje met je uithalen – en daar foto’s online van zetten….
Het zal de komende tijd nog veel discussie opleveren of dit meer voor- dan nadelen kent.
Mijn mening is gematigd positief : transparantie zie ik voor normale mensen geen onmiddellijk nadeel opleveren, maar bij twijfel : doe toch maar een net pak aan bij dat volgende formele gesprek. En Google om de zoveel tijd ook je eigen naam maar – voor de zekerheid.
3 reacties
Freek
Dus als ik hier vraag wanneer wij weer een hapje gaan eten weet de hele wereld dat?
Ewout Wolff
Correct Freek.
En zoals je hebt gemerkt : we hebben heerlijk gegeten in dat oude pakhuis Willem de Zwijger op dezelfde dag dat je dit commentaar postte ! ;-D
willem
Een professor op Harvard stelt zelfs voor dat computers moeten leren vergeten. Dit omdat deze informatie een verkeerd beeld kan geven.
Zie: http://arstechnica.com/news.ars/post/20070509-escaping-the-data-panopticon-teaching-computers-to-forget.html
Zit wel wat in. Ik zie ook liever niet dat mijn beginnersvragen uit ’95 gelezen worden door potentiele klanten 😉