Het internet en trends veranderen continue – en daarmee ook zijn opinieleiders.
Wie gisteren nog beroemd was om zijn analyse van web 2.0, kón al niet meer toen social media uitbrak. En social media is al bijna niet meer hip, omdat het nu natuurlijk over Big Data en Profiling gaat.
In al die jaren van verandering blijft er één rots in de branding: een dame met de uitstraling van Margaret Thatcher en het voorkomen van een boekhouder: Mary Meeker. Al jaren dicteert zij één keer per jaar de voorspellingen van de komende tijd in een enorm tempo – en nog meer powerpoint slides.
Maar ondanks haar saaiheid – of juist hierdoor: ik heb tot nu toe geen saaie presentatie van haar gezien. Veel van haar verhaal is gebaseerd op feiten, op metingen. Ze geeft je de mogelijkheid om met een helicopterview naar de feiten te kijken. En vaker geeft ze je nieuwe, soms schokkende inzichten.
Daarom is haar trends verhaal voor mij altijd een hoogtepunt in het jaar. En om je 164 sheets te besparen, heb ik hieronder de samenvatting gezet:
De samenvatting van de trends van 2014
- Het internet als geheel groeit, maar mobiel internet groeit sneller.
- Mobiel adverteren-uitgaven lopen achter, net als ons vermogen om alle data te analyseren die we krijgen van de mobile sensoren.
- Cybersecurity wordt moeilijker en
- China wordt een tech superpower.
- Televisiekijkers gebruiken steeds meer het second screen en online video content, ten nadele van TV. A
- ls er al een tech bubble bestaat, dan is die niet te vergelijken met die van de dot com crash.
- En hoewel waarderingen voor tech bedrijven hoog lijken – bedrijven voegen waarde toe en hebben nog ruimte om te groeien, als het ze lukt om mobiel onder de knie krijgen.